maandag 19 november 2007

Fietscomputerperikelen

Vanmorgen hield m'n fietscomputer er mee op. Dit was ongeveer een kilometer voor het werk.
Op het werk heb ik geprobeerd de oorzaak te vinden maar niet echt gevonden.
De fietscomputer zelf is in orde want zodra ik de contactpunten aan de achterkant wisselend wel/niet kortsluit dan begint de teller netjes te lopen. Maar zodra hij op het houdertje zit, doet hij het niet meer. De contactpunten heb ik allemaal wat afgekrabd maar dat hielp niets.

Vreemd is dat de 'rij-indicator' (ronddraaiend wieltje) wel begint te draaien als het voorwiel met magneet begint te draaien. Maar ook vreemd is dat de indicator soms lang blijft doordraaien terwijl het wiel stil staat. Maar snelheid weergeven doet hij dus niet.

Ik begin het idee te krijgen dat het probleem bij het reedcontact zit. Ik heb met een magneet langs het reedcontact bewogen maar hoorde hem niet schakelen. Die ga ik dus eerst maar eens doormeten en desnoods vervangen.

En het ergste is nog wel: ik heb dus niet kunnen genieten van de hogere snelheden die hij weer zou moeten geven :'(

[update]
Ik kan weer fietsen mèt werkende fietscomputer. De oorzaak zat dus inderdaad in het reedcontact. Die was gebroken om één of andere reden.
Gelukkig had ik nog 3 nieuwe reedcontactjes liggen; 1 kleine en 2 grotere. De kleine moest ik hebben. Dus die op de plek van de oude gesoldeerd. Toen de boel weer in het behuizinkje gedeaan. En weer werkte de boel niet. Bij het monteren is blijkbaar het nieuwe reedcontact kapot gebroken; die boel is ook zo enorm teer. Dus heb ik ook die weer verwijderd en een iets grotere (tevens stevigere) vastgesoldeerd. Die heb ik vervolgens ook weer in de behuizing gedrukt en de boel werkte weer naar behoren.

De fietscomputer heb ik een enkeltje werk-huis eribj gegeven en nog een paar kilometertjes extra voor de boodschappen die ik vandaag gedaan heb.

Geen opmerkingen: