woensdag 14 november 2007

Pech en knopjes duwen

Ik heb het al vaker gezegd de laatste tijd; m'n snelheid ligt ver beneden peil.
Vanmorgen heb ik enigszins op goed geluk de sporing wat aangepast; zonder mij (of lading) in de fiets had ik uitspoor bij de voorwielen. Dit kan nog het gevolg zijn van de stuurstangellende van niet lang geleden. Op goed geluk heb ik daarom de linker stuurstang wat langer gemaakt. Erg veel verschil voelde ik helaas niet.
Onderweg heb ik op een glad, recht stuk asfalt nog een keer de sporing terug gezet maar een meter of 50 verder heb ik toch de stuurstang weer langer gemaakt.

Een eind verder heb ik weer m'n fiets aan de kant van de weg gezet. De bandenspanning had ik ook wat twijfels bij. Het linker wiel bleek een druk van krap 3 bar te hebben; te weinig naar mijn smaak dus die heb ik even lekker wat lucht gegeven tot 7 bar. Toen kwam het andere voorwiel. Toen begon de ellende. De pompnippel ging netjes op het ventiel. Pompen ging ook probleemloos maar toen ik de pompnippel van het ventiel wilde trekken, lukte dat niet. Dus heb ik harder getrokken totdat ineens een sisgeluid van een plek kwam waar het niet vandaan hoort te komen. Ik had het ventiel deels 'uit' de band getrokken. Dus dat werd bandje vervangen.
Die vaste hieldraad van de HPV-band is toch echt lastiger lichten en leggen dan een vouwbandje. Ik ben dus sinds tijden weer eens met een stel bandenlichters aan de gang gegaan. Goed, bandje gelicht, kapotte binnenband eruit, andere erin, band weer op de velg, oppompen en op naar de achterband. Hoewel.... inmiddels was ik rijkelijk laat en ben dus snel doorgereden naar het werk. Ik kwam nog net op tijd aan.

's Middags op weg naar huis stopte ik weer bij de verkeerslichten onder aan de oude IJsselbrug. Zoals altijd druk ik niet op het knopje. Een vrouw komt schuin achter me staan en vraagt of ik op het knopje geduwd heb. Ik antwoord 'ja'. Ze zegt dat ze het toch maar knap vindt dat ik bij het knopje kan komen (niet geheel vreemd commentaar als je weet dat m'n hoofd zeker een meter bij het knopje vandaan is). Ik biecht dus maar op dat ik niet gedrukt heb maar dat m'n fiets netjes door de lussen in het wegdek worden opgemerkt en dat dus in wezen de fiets 'gedrukt' heeft. De vrouw heeft geen pogingen gedaan om zelf maar op het knopje te duwen.

3 opmerkingen:

Wim Schermer zei

Hi Wilfred,
Je klaagt dat je snelheid onder niveau is. Uiteraard doet het seizoen een duit in het zakje. Ook de HPV banden spelen een belangrijke rol. Kijk maar eens op http://wimschermer.blogspot.com/2007_10_01_archive.html en je ziet dat het verschil tussen snelle banden als de Primo Comet 1.75, de Avocet Fasgrip en de HPV toch wel 2,3 km/u per uur bedraagt bij 40 km/u. Samen maakt dit veel uit.
Groeten,
Wim Schermer

WFvN zei

Ha Wim,

Dat seizoen geef ik ook graag de schuld ;-) Maar het aandeel zou dan dit jaar wel bruut veel meer zijn dan andere jaren. Er zal dus vast meer aan de hand zijn. Duidelijk is dus wel dat de Racers toch een flink stuk sneller zijn dan de HPV SD's als ik naar jouw test kijk. Dat is dan oorzaak 2 (jammer dat de KHE Premium niet in je lijstje staat, dan zou ik helemaal mooi vergelijk hebben).

Jij spreekt over 40 km/h, bij mij moet je het hebben over snelheden rond de 30 km/h normaal gesproken ('s zomers erboven, 's winters eronder). Nu zit ik vaak onder de 25 km/h. Vanmorgen moest ik op een gegeven moment zelfs genoegen nemen met 'maarliefst' 18 km/h!!!!!

Maar een strijdplan ligt klaar, nu nog uitvoeren.

Ook ben ik er trouwens achter dat m'n kadans stilzwijgend weer wat omlaag gegaan is; ongemerkt is die gezakt van iets net boven de 90 naar de 85, dat maakt ook al redelijk wat uit.

Stefan zei

Tja, die lussen in het wegdek... mensen snappen vaak ook niets van techniek... *zucht*