vrijdag 2 juni 2006

Weer 109 km gefietst

Vandaag heb ik dezelfde route gereden als afgelopen dinsdag. Een ritje Zwolle-Wezep-Rijssen-Zwolle; totaal 109 kilometer.

Het ritje Zwolle-Wezep en Wezep-Rijssen was in totaal 63 kilometer wat ik in 2 uur 9 minuten en 26 seconden gereden heb. Goed voor een gemiddelde van 29,20 km/h (berekend getal; m'n fietscomputer gaf 29,40 km/h aan; zou dat door de auto start-stop komen?)

Thuis aangekomen heb ik 109 kilometer gereden in 3 uur 42 minuten en 39 seconden. Dit is goed voor een gemiddelde snelheid van 29,37 km/h als ik het bereken maar m'n teller vindt dat ik 29,55 km/h heb gereden.

Ik had gehoopt meer te kunnen zeggen over het effect dat het dakje heeft op de snelheid. De gemiddelde snelheid van vandaag ligt dan wel flink boven die van afgelopen dinsdag (29,55 tegenover 26,85) maar toch vind ik het niet juist om direct dat verschil te verklaren door het dakje mee te nemen in m'n verklaring. Vandaag heb ik dus wel zonder dakje gereden maar..... het was bijna windstil, het was droog, wellicht was m'n conditie beter en misschien spelen er nog wel meer dingen mee.

Ook heb ik gemerkt dat m'n hartslag niet hetzelfde was. Afgelopen dinsdag reed ik prettig bij een hartslag van iets tussen de 145 en 150 hartslagen per minuut. Dat zou ongeveer neerkomen op maximaal 70%. Vandaag echter lag dat een stuk hoger. 155 tot 160 had ik regelmatig in het venster staan waarbij die inspanning aangenaam voelde. Ik zou niet weten waar dat verschil vandaan komt.
Mijn geschatte HFmax is naar schatting 189 (formule 220-leeftijd). Mijn rusthartslag is ongeveer 57. Daarmee zou je op een hartslag van 150 uitkomen bij 70%. Dus vind ik die bevindingen van mijn eerste rit helemaal niet vreemd. Als ik naar vandaag kijk, zat de inspanning soms op maarliefst 78%, toch wel een fors stuk meer.
Maar goed, ik ben geen kenner van hartslaggebeuren. Wel heb ik in de gaten dat het toch wel enigszins nuttig kan zijn. Mijn hartslagmeter heb ik nu zo ingesteld dat hij bij een hartslag van 167bpm begint te piepen. Dat gebeurt doorgaans alleen als ik 1) stevig optrek, 2) een heuvel/brug omhoog rijd of 3) last krijg van een acute RIS-aanval. Als ik op mijn gevoel rijd, kom ik daar verder niet in de buurt.

Maar goed, ik heb vandaag in ieder geval heerlijk gereden. Echt geweldig fietsweer.

Geen opmerkingen: