zaterdag 10 juni 2006

Lage weerstand

Wegens flinke drukte op het werk en een gebeurtenis afgelopen week die enorm aan me 'gevreten' heeft (zeg maar gerust flinke stress) is denk ik mijn weerstand wat verminderd. Neem daarbij dat m'n vrouw en dochter zeer onlangs ziek zijn geweest en je hebt een mooie combinatie om ziek te worden.

Afgelopen woensdag was het dan ook goed raak. Na afgelopen weekend was m'n stem al lang niet meer wat hij moest zijn. M'n humeur was ook niet om over naar huis te schrijven. Hoe ik het heb volgehouden is me niet helemaal duidelijk want duidelijk was dat ik me niet lekker voelde. Ik ben 's middags na het werk direct naar huis gegaan maar had niet echt puf om stevig door te trappen. 25 km/h leek al meer dan zat. Op de route naar huis reed ik nog langs een plek waar vlak daarvoor een ongeluk had plaatsgevonden:
Hattem – Gewonde bij kop-staartbotsing

Een 64-jarige automobiliste uit Wezep raakte gewond bij een aanrijding op de Zuiderzeestraatweg op woensdag (07-06) rond 14.55 uur. De vrouw wilde links afslaan naar een tuincentrum toen de automobilist achter haar, een 35-jarige man uit Hattem, tegen de achterzijde van haar voertuig botste. De vrouw werd met onbekend letsel per ambulance overgebracht naar het ziekenhuis. In de auto zat ook haar 8-jarige kleinzoon. Deze bleef ongedeerd en werd opgevangen door een buurtbewoners. De auto van de vrouw was total loss.

Ik heb doorgaans weinig trek om er een beetje te staan gapen, nu helemaal niet; ik wilde maar één ding: snel naar huis. Bovendien waren de hulpdiensen allang bezig (anders zou een ieder verplicht zijn te doen wat mogelijk is binnen het kunnen van die persoon voor zover dat veilig kan).

Een eindje verder begin ik te beseffen dat ik blij ben dat ik met m'n Versatile ben en niet op m'n Fujin.
1) Hoewel de temperatuur echt aangenaam te noemen is, heb ik het koud. Ik zit met 2 shirts aan in m'n fiets en zit nog te rillen.
2) M'n concentratie is minder en m'n evenwichtsoorgaan lijkt mij ook vreemde dingen te willen vertellen. De 3 wielen houden me netjes rechtop.

Thuis aangekomen ben ik direct in bed gedoken. Ik had m'n temperatuur opgemeten: 39,2 graden C. Niet echt weinig dus. Van eten is er ook weinig gekomen.

Woensdagochtend heb ik me ziek gemeld. M'n collega was er al vanuit gegaan want hij zei me dat ik de dag ervoor de kleur van het plafond had. Gezien de kleur van het plafond op het werk, kan dat ook niet goed zijn geweest. De temperatuur was 's ochtends slechts 38,5 maar duidelijk was dat ik nog niet gezond was. 4 uur later bleek dat dat geen onzin was want m'n temperatuur was gestegen naar 39,5. De hele dag heeft het rond de 39,5 geschommeld.

Woensdag op donderdag was m'n temperatuur om 0.00h zelfs 39,9 graden C; voor mij voldoende hoog om toch maar eens de temperatuur actief te gaan bestrijden met wat 'gif' (medicijnen).

Vrijdag ben ik ook thuis gebleven. Wederom temperaturen rond de 39,5 graden C. Het enige waar ik zin in had was slapen. Tja, verder zorgen dat ik wel voldoende vocht binnenkreeg (vruchtensap), wat 'vast' voedsel (banaan), zout (bouillon).

Vandaag pas ben ik weer een beetje bij m'n positieven. M'n temperatuur is weer nagenoeg normaal. 37,2 kan ik geen schokkend hoge temperatuur noemen als ik normaal 37,0 meet. Wel is duidelijk dat ik weer op moet bouwen wat de afgelopen dagen is afgebroken. Ik begin langzamerhand weer wat trek te krijgen en probeer dan ook zoveel mogelijk te eten maar forceer niks. Ik zie er niet uit; onder m'n ogen zitten van die donkere vlekken (volgens mij noem je ze geen wallen als ze 'uitsteken' maar ik denk dat duidelijk is wat ik bedoel).Fietsen? Tja, dat zien we maandag wel weer; ik doe eerst nog rustig aan.

4 opmerkingen:

Anoniem zei

Spoedig herstel gewenst!

Mijn dakje voor de Versatile zou deze week opgestuurd worden.

Bruno

WFvN zei

Dank je. Gisteren is mijn temperatuur gedaald en nog voor ik naar bed ging, weer helemaal op het oude peil terecht gekomen. Ik ben nog steeds een dweil (ook nu); nog steeds licht in het hoofd maar verder niets bezwaarlijks. Hoewel.... als ik zou MOETEN kiezen tussen autorijden met 2 flesjes bier op of onder huidige omstandigheden..... dan zou ik gaan voor de flesjes bier hoewel ik toch echt liever zonder alcohol achter het stuur ga en nóg liever gewoon lekker fiets. Maar ik geef ermee aan dat m'n reactievermogen ook nog niet is wat het moet zijn en dat het 'erger' aanvoelt dan na het drinken van 2 flesjes bier.

Voor mij is dit geen reden om morgen weer aan het werk te gaan. Ik heb nu lang genoeg thuis gezeten. Morgen lekker weer met de fiets. Voor de zekerheid ga ik weer voor stabiliteit: de Versatile dus terwijl ik qua weer liever de Fujin zou willen nemen.

Wat betreft je dakje: ik hoop dat je hem spoedig krijgt en dat je er veel aan zal hebben. Ik ben razend benieuwd naar je ervaringen.
Ik zit erover te denken om hem morgen te monteren terwijl het dus behoorlijk warm is. Eens zien of het scheelt of juist niet (qua warmte).

Hans zei

Dat je herstel vlot mag gaan!
--
Ik ben ook benieuwd naar het effect van het dakje bij veel zonneschijn. De afgelopen dagen vond ik het in de kaploze V25 niet warmer dan op een open fiets. Eigenlijk voelde de binnenlucht helemaal niet warm aan. De afscherming tegen directe instraling van de zon vind ik wel heel prettig.

Hans

WFvN zei

Juist. En met name vanwege die directe straling die je ook door het dakje kan ontlopen, zou het extra aangenaam kunnen worden. ZOU kunnen. Eerst 'meten', dan weten uiteraard.
Heb je ook al eens met de kap op 'kierstand' gereden? Ik doe dat graag als het warmer wordt, dan heb je toch een aangenaam briesje door je fiets heen.