vrijdag 16 juni 2006

Spaakbreuk

Al een flinke tijd heb ik in bochten naar rechts een 'getik' gehoord in mijn linker voorwiel. Ik heb de oorzaak nooit kunnen achterhalen. Mijn vermoeden was spaakbreuk maar gebroken spaken heb ik toen nog niet ontdekt.

Onlangs heb ik de Marathon Racers gemonteerd, ook heb ik een tijdje geleden de magneetopnemer van de fietscomputer verder van de veerpoot af gezet en dichter bij de spaken. De laatste tijd heb ik dat getik niet of nauwelijks meer gehoord.

Zojuist wilde ik de grote moer om de linker veerpoot aandraaien om een lichte speling in het stuurgedrag te verminderen. Toen ik mijn wielhoezen terug wilde plaatsen op het wiel, zag ik een gebroken spaak. Na verdere inspectie bleken er 3 spaken gebroken te zijn. Het zijn weer 'dezelfde' spaken als die ik bij de Alleweder ook veelvuldig gebroken heb gehad; aan de 'binnenkant' van het wiel, en van buiten naar binnen gestoken; dus de kop aan de buitenkant van de flens. Als ik de spaken ga vervangen ga ik ook bij m'n Versatile gebruik maken van vulringetjes achter de spaakkoppen.

1 opmerking:

Anoniem zei

Hoi Wilfred,

Ik denk dat ik de oorzaak en de oplossing van het door jou omschreven spaakprobleem ken.

Alleen vind ik het verhaal te lang om het hier technisch goed onderbouwd uit te typen.

Dus laten we het er een keer over hebben tijdens een toertocht of er een keer over bellen.

Groeten, Bert Bom.