maandag 8 mei 2006

Voor de verandering maar eens de Fujin

Afgelopen zaterdag heb ik m'n Fujin van stal gehaald. Sinds ik de Versatile heb (juli 2005) heb ik de Fujin niet meer gebruikt... tót afgelopen zaterdag dus.
Ik ben toen nog beschuldigd van het hebben van een gaatje in m'n hoofd; ik had het gore lef om gewoon door te rijden op een plek waar ik overduidelijk voorrang had. Ean auto die vanaf de snelweg kwam moest voor het fietspad stoppen omdat hij daar voor haaietanden te staan kwam en ook nog het bekende driehoekige witte bord met rode rand en punt naar beneden zag staan naast de weg. Meneer meende dat hij wel door kon rijden. Dat viel tegen, hij moest toch even wat harder afremmen dan hij in de planning had. Hij kon het zonder slippen overigens dus snapte ik het al helemaal niet.
Vlak daarna vond de ketting van m'n Fujin het nodig om te breken. Dat had ik ook nog niet eerder meegemaakt. Maar ach het weer was mooi, ik had voor dit soort situaties 3 snelschakels in m'n fietstassen liggen dus geen probleem. Alleen de vieze handjes is wat minder. Ook wel apart was dat toen ik weg wilde rijden, m'n trappers geen weerstand boden. Ik had de ketting per ongeluk verkeerd om de actercasette gelegd, ik moest dus achteruit trappen om vooruit te komen. Dus ketting los en opnieuw gemonteerd, deze keer goed.

Maar goed, vandaag:

Teletekst beloofde voor vandaag dat het mooi weer zou worden. Ik heb daarom vandaag de Fujin gepakt om daarmee naar het werk te rijden. Vanmorgen waaide het behoorlijk maar ik had wind mee. Met 35 km/h reed ik richting school. Een bukker in de verte was extra stimulans om door te blijven trappen.
Teruggaande was het harder gaan waaien. Grotendeels heb ik op m'n route de wind van opzij. Maar omdat ik een omweg gemaakt heb naar Hattem naar de Fiatdealer om de laatste Multiplaknippers op te halen, moest ik recht tegen de wind in. Dan merk je het verschil tussen wel/geen stroomlijn toch wel erg goed. M'n snelheid ligt tegen de wind in met de Fujin duidelijk lager dan met de Versatile.
Teruggaande vanuit Hattem had ik wind mee. Dat ging heerlijk vlot. Met 45 km/h reed ik richting de oude IJsselbrug.
Morgen en overmorgen neem ik waarschijnlijk weer de Versatile. Ik moet dan flink wat spul meezeulen. Een velomobiel is dan toch handiger.

Geen opmerkingen: