woensdag 3 mei 2006

Marathon racers gemonteerd

6400 kilometer op de teller

Vandaag belde m'n fietsenmaker dat ik de Schwalbe Marathon Racers kon ophalen. Ik ben dus naar de fietsenmaker gereden.
Het weer is aangenaam vandaag. Met 32,5 km/h kruissnelheid rijd ik de heenweg.
Bij de fietsenmaker kijk ik of ik m'n banden achter de toonbank zie staan. Ik zie ze niet en wacht tot ik geholpen wordt. Eenmaal aan de beurt pakt de fietsenmaker 2 plastic tassen achter de toonbank vandaan. Ik was helemaal vergeten dat het vouwbanden zijn, dus had ik ze niet in plastic tassen verwacht.

Zoals afgesproken mag ik eerst een Racer passen op een voorwiel. De compleet versleten Monte Carlo gaat eraf, Racer erop. Ik pomp de band op. Dan voel ik aan de achterkant dat de hieldraad op één plek over de velg geschoten is. Dus lucht eruit, hieldraad weer in de velg leggen en opnieuw oppompen. Dan hoor ik ineens een harde knal en met luid gesis loopt de band leeg. Ik haal de Racer van de velg af en inspecteer de binnenband. Naast het ventiel is een lek opgetreden op de plek waar een spaaknippel komt te zitten als de band gemonteerd is. Aan de andere kant van het ventiel is te zien dat het rubber van de binnenband ook te lijden gehad heeft van de spaaknippel op die plek. Het velglint is nog helemaal in orde. Dit euvel heb ik ook al met het achterwiel gehad, daar heb ik toen een extra velglint van rubber omheen gelegd, sindsdien heb ik nooit meer problemen gehad. Maar nu heb ik met het voorwiel dus hetzelfde. Ik laat het aan de fietsenmaker zien. Het komt hem totaal onbekend voor.

In ieder geval is deze binnenband afgeschreven dus pak ik een nieuwe binnenband van de fietsenmaker. Hij laat me een eenvoudig trucje zien om de band te beschermen. Hij knipt een versleten binnenband doormidden, knipt vervolgens een stuk een stuk van een centimeter of 7 vanaf. Vervolgens knipt hij ergens in het midden van het stuk een klein gaatje. Dan knipt hij het stukje band in de lengterichting doormidden en vouwt het lapje rubber om de nieuwe binnenband met het ventiel door het geknipte gat. Eenvoudig maar vast zeer doeltreffend. Ook vertelt hij me over de goede oude tijd waarbij een lek naast het ventiel opgelost werd door het ventiel eruit te halen, de band te plakken en elders in de band het ventiel opnieuw te plaatsen. Ook dat ze bijvoorbeeld van een 28" band een 26" band moesten maken. Die goede oude tijd ;-)

Maar goed, ik heb met de nieuwe binnenband mét extra flapje rubber de Racer gemonteerd. Hij liep nergens aan dus heb ik de banden afgerekend en heb ook de andere twee wielen voorzien van de Racer.

Terwijl ik aan het knutselen ben komt er een man bij me kijken en vraagt 'Flevobike?' Ik zeg hem van 'ja'. Ik ben in de veronderstellng dat dit model niet degene is die hij 'gewend' zal zijn om te zien. Het is duidelijk dat hij wel éérder een velomobiel gezien heeft. En inderdaad, hij noemt direct de aluminium fiets, de Alleweder dus. We kletsen wat en later vervolgt hij zijn weg.

Als ik eenmaal klaar ben stap ik in. Een stel werklui grapt dat ze toch denken dat er een motortje in zit. Ik geef er verder geen notie aan want mijn aandacht gaat uit naar iets anders. M'n fiets hangt zichtbaar verder boven de grond, de afstand tussen de grond en de trapgaten is groter dan ik gewend was met de Monte Carlo's.

Ik ga rijden. Het is wat smal en druk bij de fietsenmaker dus ik moet rustig aan doen en rijd stapvoets. Eenmaal op een vrij stuk ga ik wat harder trappen. Ik rijd dan op een klinkerweg waar ik al eens flink last van trillingen had met m'n Fujin toen ik er nog Stelvio's onder had liggen. Die weg zal nooit een comfortabele route zijn om te fietsen. Maar ach, het is een kort binnendoorweggetje. Ik rijd rustig met 23 km/h maar merk wel op dat de inspanning in vergelijking met de snelheid minder lijkt. Verder lijkt de fiets nu een wat andere 'bromtoon' te geven door de trillingen op die klinkers.

Een eindje verder kom ik op asfalt. Tijd om gewoon te gaan rijden. Tot m'n stomme verbazing geeft m'n kilometerteller al snel 35 km/h aan. Ook gaat het optrekken wat vlotter. Niet zo heel vreemd omdat deze banden betrekkelijk licht zijn. Ik trap nog even door en 37 verschijnt op de teller. Ik moet een rotonde nemen, dat gaat met lekker veel grip. Goed, nu rijd ik ook onder gunstige omstandigheden. Ik tuf een lekker eind door en ga over de Klooienberglaan. Ook daar trap ik lekker door met zo'n 37 km/h op de teller. Op een gegeven moment kom ik op het punt waar ik linksaf moet slaan. Ik verkijk me even enorm. De bocht die ik al veel vaker gereden heb lijkt ineens een stuk korter te zijn.... ohnee.... de bocht is niet korter maar mijn snelheid is gewoon hoger. Ik moet even wat meer bijremmen.
Dan ga ik de Twistvlietbrug over en naar beneden. Ik kan daar een heerlijke aanloop nemen. Op een gegeven moment kom ik op het Twistvlietpad, een pad wat een heerlijk recht stuk is wat bestaat uit goed asfalt. Ik besluit om daar eens te zien wat de bandjes kunnen. Vanmorgen ben ik er ook al langs gekomen met de MC's om m'n wielen. Ik reed toen zo'n 42 kilometer per uur. Nu trapte ik hem door naar de 47 kilometer per uur. Dat gaat heerlijk vlot dus.

En dan te bedenken.... in bovenstaand verhaal zijn de genoemde snelheden nog met de ingestelde omtrek van de MC's. De Racers zijn groter (met bijbehorende grotere omtrek) dus zijn de werkelijke snelheden nog hoger dan de genoemde snelheden.

Straks maar eens opmeten welke maat ik in moet stellen. Eens zien wat het verschil in omtrek is zodat ik kan berekenen welke werkelijke snelheden ik gereden heb.

Als het gaat om snelheid ben ik dik tevreden over de Racers.

[edit]
Gemeten bandomtrek bij nét geen 6 bar is 1510 millimeter. De gemeten snelheden uit bovenstaand bericht zijn in werkelijkheid 0,5 tot 1,0 km/h hoger.

Ik maak direct gebruik van de 2 wielmaten die ik in kan stellen op m'n fietscomputer. Wielmaat 1 is van de Monte Carlo's, wielmaat 2 is van de Marathon Racers.

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Hoi Wilfred,
the Marathon Racers seem to be very
promissing in terms of speed.
I hope they are puncture proof as well.
So this will be a good "summer-
tire". For the rest of the year there will be a 35-406 Marathon
Plus, which will fit on the front wheels too.This tire will be on the
market next year.A local
recumbent factory (Toxy) will get
some test tires in July this year.
So perhaps I will use them for the front wheels next winter.
The 47-406 Marathon Plus on the rear wheel had not a single problem
for 11000 km now.
Greetings
Marco

WFvN zei

About the puncture proof thing, I'll find out this summer. As long as they don't get punctured too much, I'll leave them on the rims and will try them in the winter also.

But the promises about the speed..... it's true, these tires are really fast compared to Monte Carlo's (which aren't the slowest tires)