zaterdag 27 mei 2006

Dakje

Vanmorgen heb ik een dakje voor de Versatile gehaald uit Dronten. Terplekke heeft Roland het dakje gemonteerd. Dat stelde maar bar weinig voor: afmeten, 2 gaatjes boren, oogjes erin schroeven en 2 stukjes klittenband op de rolbeugel plakken. Kwestie van een paar minuten werk.

Ik heb voor de Versatile van Marrianne ook 2 van die oogjes meegekregen zodat beide fietsen gebruik kunnen maken van het dakje.

Een nieuwe Versatile die momenteel gemaakt wordt, was voorzien van 'blokjes' voor een steekverbinding van halogeenlampjes. Een tijd geleden hadden ze al gemeld dat ze in de toekomst ook 'mijn' Luxeons zouden gaan gebruiken. Dat is dus inmiddels het geval. Er zijn nu een stuk of 5 exemplaren uitgerust met Luxeons. De reden is simpel. De Mirages zijn niet echt duur in aanschaf maar nieuwe lampjes zijn wél schreeuwend duur. na 2x een lampje vervangen heb je de Luxeons er al uit. De Luxeons zullen het vermoedelijk een stuk langer uithouden dan de lampjes van de Mirages.

Ik ben vervolgens naar Velomobiel gegaan; ik had nog een ventielklemmetje nodig voor op een pomp. Velomobiel heeft héél praktische exemplaren. Ik heb Ymte direct m'n Luxeon richtingaanwijzers laten zien. Ymte zag ook m'n dakje en zei dat hij ook nog eens zo'n dakje op z'n Quest zou proberen. Hij drukte op de huid van z'n Quest waar de bevestigingsoogjes ongeveer gemonteerd moeten worden. Daar is de huid van de Quest erg dun en niet stevig genoeg. Duidelijk is dus dat Quest- en Mangorijders wel een paar extra laagjes versteviging aan de binnenkant nodig hebben als ze met een Versatiledakje willen gaan rijden (of op een andere manier verstevigen uiteraard).

De terugweg naar huis ging redelijk vlot. Thuis had ik een gemiddelde van 33,01 km/h. Het hoogste gemiddelde tot dusver voor mij.

Thuis aangekomen heb ik direct de Versatile van Marrianne voorzien van de bevestigingspunten voor het dakje. Marrianne weet nu dat ze ook een dakje wil. Ik heb bij Tempelman dus nog een dakje besteld. Ik krijg telefoon als die gereed is.

Hoe zit het dakje nou exact vast?

In de kap zit het oogje in de versteviginsribben. Daarvoor moet een 5mm gaatje geboord worden. Dit is op een afstand van iets meer dan 18 cm vanaf de rand van de kap.



Aan de bovenkant van de kap zie je dan 2 van die oogjes:



Aan de voorkant van het dakje steken 2 aluminium buizen uit met oogjes die aan het oogje van de kap komen te zitten. Een palletje met klemmetje eraan steek je dan door de 3 oogjes heen:





Vervolgens druk je het klemmetje omlaag en het dakje zit aan de voorkant vast:



Aan de achterkant wordt op de rolbeugel (aan het klepgedeelte) een stukje klittenband geplakt aan weerszijden van de fiets waar het dakje aan vast kleeft:



Het stukje klittenband is 2x zo lang als nodig lijkt te zijn (niet te zien op de foto; het klittenband loopt onder het dakje nog verder door naar boven). Hierdoor kan je het dakje hoger of lager vastklitten. Als je hem iets hoger vastklit, krijg je een kier tussen dakje en rolbeugel. Het is nog experimenteren wat prettiger is. De heren van Vrielink (Flevobike) geven de voorkeur aan een kier om tocht in de nek te voorkomen.

In het beginstadium had Flevobike ook nog een klein ruitje op de kap in de planning. Ik heb ook met zo'n ruitje gereden in de bronskleurige Versatile van Flevobike. Maar dat ruitje is komen te vervallen.

Tot slot nog een foto van het geheel. Deze keer geen foto van mijn fiets maar van de fiets van Marrianne. Duidelijk is te zien dat je onder het ruitje door kijkt.

4 opmerkingen:

Hans zei

Het dakje ziet er mooi uit en je detailfoto's zijn bijzonder verhelderend. Ik ben benieuwd naar je praktijkervaringen. Waait het nu minder in je gezicht?

allewedertje zei

Ben ook wel eens benieuwd naar de praktijkervaring. Ik vraag me echt af of je alsnog geen regen recht in je gezicht krijgt tijdens het fietsen, als ik de opening onder het "venstertje" op de foto van Marianne zo bekijk ....

WFvN zei

Tja, echt ervaringen kan ik nog niet plaatsen gezien ik nog niet veel kilometers gemaakt heb met dakje.

Op de 30 kilometer terug van Dronten naar huis heb ik een paar sputters gehad. Maar die sputters merkte ik pas op toen ik naar het ruitje keek. Ik had ze nog niet gevoeld. Maar een paar sputters zegt mij bij lange na niet genoeg. Ik heb het liefst ook eens een regelrechte hoosbui op m'n dak.

Qua snelheid denk ik serieus dat het toch wel wat remt. Een 1,5 km/h minder naar grove schatting. Geen harde feiten ofzo, meer een kwestie van gevoel. Maar goed, met heftige regen wil je het gas er ook wel afhalen. Hopelijk maakt dat met het dakje minder uit.

Vanavond heb ik ook in het donker gereden. Ik kan alleen zeggen dat ik serieus denk dat een Go-One of andere velomobiel met volledige ruit/overkapping niets voor mij is. Het heeft vanavond wel wat geregend (niet toen ik reed overigens) waardoor waterdruppels op het ruitje lagen. Bij elke lantaarnpaal was het een grote verstrooidheid van licht in het ruitje. Gelukkig heb ik géén ruitje recht voor me.

Tot dusver m'n 'ervaringen'.

WFvN zei

Ik fiets nooit met helm. Wel fiets ik meestal met petje. Maar met petje onder het dakje is niet praktisch om dezelfde reden die jij aangeeft. In mijn geval komt de klep van de pet tegen de zijkanten van het dakje aan als ik m'n hoofd naar links of rechts draai. Ik rijd dus zónder hoofddeksel als ik het dakje gemonteerd heb. Wellicht in de winter wél met muts maar dat moet nog blijken.