maandag 29 mei 2006

Eerste ervaring met het dakje in de regen

Vandaag ging het op de terugweg regenen. Ik had het nog niet gevoeld maar zag het aan de sputters op het ruitje van het dakje. Het ging vrij vlot harder regenen. Op een gegeven moment was het meer dan een gebruikelijke bui. Van een regelrechte hoosbui wil ik nog niet spreken maar het regende stevig door.

Ik krijg helaas wel regen in m'n gezicht. Ik heb de indruk dat het gaat om druppels die op de kap van de Versatile opspatten en vervolgens naar binnen waaien. Gedurende het heftigste moment van de bui reed ik schuin tegen de wind in met toch wel een redelijke vaart. Ik kan me zo indenken dat de hoek waaronder de regen op de Veratile komt, ook uitmaakt als het gaat om hoe nat je wordt. Misschien dat ik toch nog eens met een extra ruitje op de kap ga experimenteren om toch zoveel mogelijk water uit m'n gezicht te houden. Hoewel ik wel water in m'n gezicht gehad heb, denk ik wel te kunnen zeggen dat het toch echt een stukje droger is dan zonder.

Wat betreft wind kan ik ook een beetje zeggen. Door wind van (schuin)voor wordt het dakje 'omlaag' gedrukt. Ik kan dat zien aan de onderste rand van het ruitje; deze wordt zichtbaar omlaag gedrukt. Het gaat dan niet om grote hoeveelheden maar een halve centimeter zal het toch wel zijn. Ook heb ik één keer een flinke ruk zijwind gehad. Het dakje hield zich netjes; geen probleem.

M'n gemiddelde snelheid van vandaag is uitgekomen op iets meer dan 29 km/h.

6 opmerkingen:

Hans zei

Wilfred, even een vraagje: kan je me zeggen wat de vertikale afstand is tussen de klep van de Versatile en de onderkant van het voorruitje?
Alvast bedankt,
Hans.

WFvN zei

Ik heb het net even voor je opgemeten. 10 centimeter tussen onderkant van het ruitje en de kap.

Hans zei

Dank !

Wijnandt zei

Dat is veel, die 10 cm. Teveel, lijkt mij, voor een effectieve bescherming tegen inwaaiende regen.

Op m'n WAW is het vizier instelbaar. Tijdens een rit zonder regen en met niet te harde koude wind had ik de onderkant van het vizier op 8 cm, gemeten vanaf de vlakke voorkant van de kap. Vanaf de bovenkant van de opstaande rand gemeten is die afstand 5 cm. Als het zou hebben geregend en/of een harde koude wind hebben gestaan, zou ik het vizier wat dichter gezet hebben. Ik schat dat de genoemde afstanden dan 2 cm kleiner geweest zouden zijn: 6 resp. 3 cm.

Een bijna dicht vizier heeft natuurlijk ook nadelen, zoals een onrustig zicht op een trillende vizierrand. En de neiging tot beslaan is dan iets groter.

Anoniem zei

Hoi Wilfred!

Over ongeveer 2 weken krijg ik ook mijn kapje voor mijn versatile.
Ik ben benieuwd.
Ik ben nog steeds benieuwd of jouw snelheid "gemiddeld" ook duidelijk omhoog gegaan is.
Ik kan me niet voorstellen dat daar zoveel verschil in zit.
Ik pomp mijn banden op tot 6 bar.
Ik wil graag weten hoe hard jij je banden op pompt.

Groeten Kars

WFvN zei

@Wijnandt:

Als het dakje nog één centimeter lager zit, kan ik er niet meer onderdoor kijken. Goed, ik heb het Quest-dekje welke vrij hoog is, dus ook met zeiltje zou ik kunnen rijden waarbij het ruitje wel lager zou kunnen. Maar in m'n nieuwe bericht kan je lezen dat het ruitje zeker wel de regen uit m'n gezicht houdt. Alleen spat er water op vanaf de kap welke in m'n gezicht komt. Een kier van 8 cm helpt daar ook niet tegen.

Ik ga nog wel nadenken hoe ik het kan voorkomen.

@Kars:
Wat betreft mijn snelheid; ik weet niet of je het hebt over m'n snelheid in combinatie met m'n Marathon Racers of met m'n dakje.
Wat betreft de Racers is m'n gemiddelde snelheid flink omhoog gegaan gezien ik alleen nog maar persoonlijke records gereden heb. M'n kruissnelheid ligt toch al snel zo'n 3 km/h hoger dan met MC's. Het dakje doet die snelheid helaas weer gedeeltelijk of mogelijk helemaal teniet.