woensdag 17 mei 2006

Nieuw gemiddelde en fietscomputerinstellingen

Na monteren van de nieuwe Marathon Racers leek m'n woon-werk-route korter te zijn geworden als ik m'n fietscomputer mocht geloven. Dat is natuurlijk onzin. Toch gaf m'n fietscomputer zo'n 300 meter minder aan. Ik heb zitten twijfelen of er bijvoorbeeld 6 millimeter profiel van m'n vorige banden afgesleten met als gevolg de 300 meter afwijking. Ook twijfelde ik of ik ik de omtrek van de verschillende banden wel goed gemeten had. Ik heb daarom vandaag in een tussenuur opnieuw de omtrek van m'n banden gemeten. Deze keer van beide voorbanden (Marathon Racers).

Nu heb ik het meten op een marmoleum vloer gedaan. Tevens heb ik 3 omwentelingen gemeten in plaats van 1.
De banden heb ik op 6 bar gezet, gemeten met de Sigma Lambdajet.
Linker voorwiel (binnenband met frans ventiel): 1517 mm
Rechter voorwiel (binnenband met 'hollands' ventiel): 1525 mm

Die 7 mm verschil met een eerdere meting (linker wiel) kan natuurlijk komen door afwijkende druk (vorige keer iets minder dan 6 bar) of door iets nauwkeurigere meting deze keer. Het verschil tussen de 2 metingen van vandaag kunnen mogelijk komen door verschillende ventielen in de banden of gewoon de band zelf.

De nieuwe maat van 1517 wilde ik uiteraard direct invoeren. Maar het verschil tussen de eerdere 1510 en de nieuwe 1517 maakt maximaal 50 meter uit op een rit van 12 kilometer, dus dat kon de oorzaak niet zijn. Maar toen ik het nieuwe getal wilde invoeren, kreeg ik bij de instellingen niet de oude 1510 in beeld maar 1471; de maat van de Monte Carlo's. Het lijkt er dus op dat ik per ongeluk de fietscomputer op 'fiets 1' had ingesteld in plaats van 'fiets 2' (waar dus de instellingen voor de Racers ingesteld staan). Het verschil tussen 1510 en 1471 is op 12 kilometer wél goed voor 300 meter. In vergelijking met 1517 is het zelfs 360 meter verschil. Probleem opgelost dus.

De terugweg ging als een speer. Sowiezo had ik nu niet 5 bar maar 6 bar in m'n voorbanden zitten. Ik heb de terugweg de hoogste gemiddelde snelheid (voor mezelf uiteraard) gereden tot dusver:
32,84 km/h

Grote delen van de route heb ik 37 à 40 km/h op de teller gehad.

Geen opmerkingen: