Zoals aangekondigd, heb ik vandaag flink wat kilometers gereden; MET dakje. Vanmorgen ben ik eerst van huis naar het werk in Wezep gereden. 3 Uur later ben ik van Wezep via Zwolle naar Rijssen gereden.
Onderweg heb ik flink wat slecht weer gehad. Stevige stortbuien, hagel en flinke wind. De wind had ik grotendeels van achteren of schuinachter. Ik ben begonnen met alleen een bril op m'n hoofd; m'n petje lag in het bagagenetje. Maar bij de 2e stortbui heb ik toch snel naar m'n petje gegrepen. Het dakje heeft niet voldoende effect om water uit m'n gezicht te houden. Op zich krijg ik de regendruppels niet direct in m'n gezicht maar via de kap, vanwaar ze omhoog spetteren. Wel is duidelijk dat er verder geen water naar binnen komt. Niet achter in de nek, niet aan de zijkanten van m'n nek en ook niet aan de voorkant. Alleen dus het opspattende water wat ik recht in m'n gezicht krijg. Al met al blijf ik dus wel droger.
Hagel... tja, doorgaans zeer onaangenaam. M'n oren zijn niet de kleinsten en zijn geweldige hagelvangers. Erg onaangenaam. Maarrrr.... het dakje vangt nu alle hagelkorrels op; geen pijnlijke oren meer dus. Wat geldt voor de regendruppels geldt ook voor hagelkorrels maar dan in mindere mate. Enkele korrels weten toch nog m'n gezicht te bereiken maar met beduidend lagere snelheid en daarmee niet pijnlijk. Enkele korrels schieten in m'n fiets.
Wind.... het dakje houdt zich netjes. Hij blijft goed op z'n plek. De wind van voren drukt het dakje op de fiets dus hoef ik niet zo gek bang te zijn dat hij van m'n fiets afwaait.
De rit van huis naar werk en dan naar Rijssen gaf een gemiddelde van 28,3 km/h. Dit was wind-mee.
De terugweg ging minder vlot. Ik moest nu tegen de wind in. Bovendien heb ik pech gehad. Toen ik Nijverdal voorbij was en de bult afreed met een vaartje van 48,5 km/h merke ik op een gegeven moment dat m'n fiets maar één ding wilde: rechtuit. Sturen was er bijna niet bij; de fiets protesteerde hevig. Gelukkig zijn de bochten daar zo flauw dat je meer kan spreken van 'mislukt recht' dan 'bocht'. Ik ben toch maar afgeremd maar het euvel bleef. Toen merkte ik dat naar links sturen redelijk lukte maar naar rechts bijna niet. Dus ben ik gestopt, klep opengezwaaid en m'n rechter band gecontroleerd.... plat. Gelukkig zat ik net tussen 2 buien in. Ik heb een 'open' stukje in het bos gezocht zodat ik lekker kon genieten van de paar schaarse zonnestralen die ik vandaag gezien heb. Ik heb een nieuwe biba en buba gemonteerd en de lekke in m'n fiets gelegd. Vervolgens ben ik weer onderweg gegaan.
Onderweg heb ik nog wat regenbuien en een hagelbui gehad. Verder heb ik in Nijverdal mogen 'genieten' van auto's die op een bepaalde plek op het fietspad geparkeerd staan (vorig jaar heb ik deze rit ook 2x gereden; ook die twee keren was het raak).
Commentaar heb ik ook genoeg gehad. Ik weet niet alles meer maar 2 dingen toch nog wel. Ik ben op een school in Rijssen geweest. M'n fiets heb ik daar aan de ketting gelegd en op het alarm gezet. Op een gegeven moment zag ik vanuit het gebouw dat de richtingaanwijzers knipperden. Het bijbehorende geluid van het alarm kon ik binnen niet horen. Er stonden 2 knullen van een jaar of 16 bij m'n fiets. Toen ik een paar minuten later buiten kwam grijnsde ik naar de knullen en zei treiterend: 'Of kan je nog niet goed lezen'. Hij zei dat hij de vering van m'n fiets wilde proberen en pas later de gele stickertjes met waarschuwing 'Elektronisch beveiligd' zag. Deze knul heeft m'n Alleweder en Fujin vorig jaar ook al bewonderd en merkte op dat ik 'dezelfde' was als die van vorig jaar.
Verder stond ik op de terugweg bij een verkeerslicht naast een jonge dame op mountainbike. Ze merkte op 'Toffe fiets'. Ik bedankte haar en sjeesde er weer vandoor zodra het groen werd.
De terugweg vanuit Rijssen naar Zwolle had ik veel wind tegen. In totaal heb ik vandaag 109 kilometer gefietst. Het totaalgemiddelde is uitgekomen op 26,85 km/h. Geen gekke score. Wel heb ik nog steeds serieus de indruk dat het dakje toch 'flink' remt. Ik denk dan ook dat ik absoluut de mogelijkheid van snel verwijderen en weer plaatsen ga gebruiken. Ik denk dat ik het dakje niet in de lengterichting ga oprollen maar in de breedterichting. Daarvoor moeten dan eerst de verstevigingsbuizen eruit. Die kan ik netjes tegen de binnenwand van de fiets steken. Daarvoor wil ik nog even 2 stukjes klittenband in m'n fiets lijmen zodat ik de stokjes daarmee op hun plek kan houden. Het dakje zelf zal ik denk ik 'opgerold houden' met een stuk klittenband wat ik er omheen sla. Nog een zakje ervoor maken en het geheel is dan helemaal compleet.
Ik ben benieuwd hoe het weer vrijdag is. Dan maak ik de rit nog een keer. Ik hoop op goed weer zodat ik dezelfde rit dan zonder dakje kan rijden om iets meer vergelijk te hebben in snelheid als het gaat om met/zonder dakje rijden.
[Kleine update]
Vandaag heb ik ook met hartslagmeter gereden. HFmax staat ingesteld op 187 en HFmin op 60. Ik heb al eens eerder getracht op hartslag te rijden. Helaas begon de hartslagmeter toen al veel te snel een signaal af te geven dat ik 'te hard' zou trappen. Toen had ik de meter gewoon verkeerd ingesteld. Ik heb hem toen wat anders ingesteld; de bovengrens staat momenteel op 167; vrij hoog dus. Ik ben gewoon op gevoel gaan rijden. Bij omhoog rijden van bruggen e.d. kwam ik wel op de 167 maar bij normaal lekker doortrappen bleek regelmatig dat ik dan schommel op of net onder de 150; dat is voor mij prettig om lekker door te rijden waarbij ik het langer vol kan houden. Die hartslag van 150 zou dan neerkomen op 70% van het verschil tussen HFmax en HFmin.
dinsdag 30 mei 2006
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten