zaterdag 7 februari 2009

Versatile onder handen genomen

Zo, even een uurtje of 2 aan het prutsen geweest. Eerst heb ik de achterbrug open gemaakt en zelfs helemaal gedemonteerd. Het scharnier tussen achterbrug en onderbak heb ik volledig ontvet en vervolgens voorzien van nieuw vet. Daarna heb ik de achterbrug weer lekker strak tegen de onderbak gedraaid.

De kettingen zien er nog goed uit, daar was dus verder geen actie nodig.

De achterbrug heb ik weer dicht gemaakt en voorzien van nieuwe boutjes om hem dicht te schroeven.

De volgende stap was de kapscharnieren onder handen nemen. Ik heb nog het oude type op m'n Versatile zitten. Daarbij glijden busjes door een soort rails. Deze busjes hebben speciale glijbusjes gemonteerd tegen slijtage. Ik heb in het verleden al eens die glijbusjes vervangen. Toen was dat ook wel nodig. Ik had verwacht deze keer ook weer zichtbaar versleten glijbusjes aan te treffen. Maar dat viel mee. Slechts 2 hadden zichtbare sporen van slijtage maar bij lange na niet wat ik al eens eerder heb gezien. Desondanks heb ik ze toch allemaal vervangen voor nieuwe exemplaren. En natuurlijk heb ik de boel voorzien van vers vet zodat het weer lekker kan glijden.

De veerpoten heb ik ook weer van nieuw vet voorzien. Alle 3 hebben ze 20 'pompjes' gekregen. De linker veerpoot is nog een beetje dwars, die laat soms een piepje horen. Dat staat me nog niet helemaal aan. Eerst het vet nog even de gelegenheid geven om zich te verspreiden in de veerpoot. Mogelijk trek ik de veerpoot nog een keer open.

10 opmerkingen:

Mick zei

Ik denk dat door deze 'handen uit de mouwen' instelling de biedingen op Marktplaats ook aanmerkelijk hoger zijn opgelopen dan die van 'n blauwe ogenschijnlijk vergelijkbare Versatile: Dat loont dus!

WFvN zei

Ik heb geen idee of dat loont. Ik heb ook geen idee voor welke prijzen V47 en V12 van eigenaar gewisseld zijn.

Maar daar gaat het me niet direct om. Ik wil graag een fatsoenlijk product afleveren. Mocht het in de prijs nog wat gunstig meewerken, dan is dat mooi meegenomen.

Maar we zullen zien. Volgende week zaterdag is de kans op bieden voorbij en is hopelijk al een afspraak gemaakt met de toekomstige eigenaar.

Mick zei

Ik kijk regelmatig op Marktplaats en zag duidelijk dat er op de jouwe al na enkele dagen 'n levendige biedingenstrijd losbartste itt tot bij de blauwe. Als dat nr. 47 was ipv 021 (niet nr.12 toch?)dan kun je dus wel stellen dat naamsbekendheid via blog (waarschijnlijk)of ligfietslijst 'n rendabel neveneffect scoort m.i.
Ook de van FAW van G. Poels werd snel verkocht, vooral dankzij Knurft.net.
Maar da's mooi, dan hoef ik you dus niet te ontzien!

Mark de Ruijter zei

Hi Wilfred,
Geef je bij een redelijke prijs ook een kluscursus?
V21 moet wel goed onderhouden blijven.

WFvN zei

Cursussen geef ik niet. Maar kennis delen kan ik wel mocht het een keer nodig zijn.

Maar mocht jij de toekomstige eigenaar worden, ik meen dat je niet zo gek ver bij Ligfietsshop Tempelman vandaan woont toch? Ik heb ook de nodige informatie bij Gerrit opgedaan.

Maar klussen hoeft niet vaak nodig te zijn. Ik ben vrij kritisch. Ik heb Gerrit ooit eens naar speling in m'n achterbrug laten kijken. Ik vond het (voor wat ik prettig vind) teveel. Gerrit zei dat het voor hem nog geen reden was om de fiets onder handen te nemen. Ik dacht daar anders over. Kort gezegd: ik ben (en dat was met de Alleweder ook al duidelijk) misschien wat overijverig met onderhoud.

De ketting hoef je niet te onderhouden. 'Teveel speling' is blijkbaar persoonlijk. Wel van wezenlijk belang vind ik de staat van de banden en bovenal: de remmen!

Nieuwe remkabels monteren is een klusje wat niet moeilijk is maar wat wel netjes moet gebeuren om het geheel prettig remmend te krijgen. Maar ik meen dat ik onlangs al de stappen beschreven heb op m'n weblog.

Tegenwoordig worden Versatiles trouwens afgeleverd met ongekoppelde remmen. Ik vind dat absoluut niet prettig (heb ervaring, ook op m'n weblog te lezen). Vandaar dat ik nog altijd dankbaar gebruik maak van de koppelschijf. Die is overigens ook nodig om het remlicht aan te sturen.

Mocht je niet al te handig zijn, dan kan een servicebeurt, 1x per jaar, wel handig zijn.

Unknown zei

hallo,
ik heb onlangs een 2dehands versatile gekocht, en ik zou nu graag de olie vervangen van de rohloff. Ik zou daarom graag wat demontagefoto's hebben om me op weg te helpen. Ik heb je blog doorzocht en heel interessante dingen gelezen, maar nog niet direct over de oliewissel. Kan jij me misschien helpen met enkele foto's . Alvast hartelijk bedankt. Ivo
PS mocht je een service-handleiding van de versatile hebben in pdf of dergelijke , dan mag je deze altijd doorsturen.

WFvN zei

Ik zou je best willen helpen alleen heb ik er geen foto's van. En het is me teveel werk om de boel daarvoor open te trekken. Maar ik kan je met tekst wellicht wel helpen.

Punt is alleen dat ik niet weet welke Versatile je hebt gekocht. Of beter: welke achterbrug erin zit.
De Greenmachine heeft speciaal voor het vullen van de Rohloffnaaf een schroefje zitten zodat je bij het vulgat van de (speciaal aangepaste!!!) Rohloffnaaf kan. Bij mijn Versatile is dat niet het geval; ik heb mijn Rohloffnaaf eruit gehaald om het voor elkaar te krijgen. Als je nog een oudere Versatile hebt met een oude achterbrug (met trommelrem en niet-geanodiseerd aluminium) zoals ik, laat het dan even weten, dan zal ik een beschrijving maken die je stap voor stap door het proces stuurt.

Unknown zei

hallo,
bedankt voor de snelle reaktie.
Ik vermoed dat ik versatile nr 12 heb, dus ouder dan jouw model.
Ik heb de versnellingskabel en de trechtervormige pot al gedemonteerd (rondom op uiteinde pot zitten torxschroeven, en bovenop plat van kop van pot nog kleinere torxen). Ik zie de rohloff dan zitten, maar geen inbus vulschroef.

Waarschijnlijk omdat deze niet aan kopkant zichtbaar is.
Ik vermoed dus dat de rohloff eruit moet, en dat dan daarvoor het complete achterdeksel los moet. De schroeven die overal op de omtrek zitten kan ik wel losdraaien, maar er zitten middenop het deksel ook nog enkele schroeven, en ik ken hun functie niet.
de fiets heeft 32.000 km zonder oliewissel. Ik vermoed dat dit dus hoogtijd wordt. Ik verschoot wel van de staat van de ketting, deze was nog ingevet, en zag er op het eerste zicht nog splinternieuw uit !

vr groeten,
ivo

WFvN zei

En zo hoort dat, die ketting.

Maar over de Rohloffnaaf. De vulopening zit in het cilindervormige deel (bij de Greenmachine is er een speciaal gat gemaakt aan de zijkant van de naaf en in de brug zodat je hem kan vullen zonder demonteren. Zie http://www.flevobike.nl/gallery/Persmap/GreenMachine_13
het gaat daar om het zwarte dopje. Maar bij jou zit dat dopje er niet en zit ook op die plek van de naaf niet de vulopening. Dus ja, de naaf moet eruit.

Maar niet getreurd over alle schroefjes en boutjes. Lees het nieuwste bericht van m'n weblog door. Ik heb voor mijn Versatile een 'handleiding' geschreven voor het open maken van de achterbrug en het verwijderen van de naaf.

Over je Versatile. Als je nummer 12 hebt, dan is die de standaard blauw. Nummer 47 was van Johannes H., zijn Versatile was licht blauw.

Nog een onbeschofte vraag van me: maar wat heb jij betaald voor je Versatile? Mocht je het niet online willen plaatsen maar mij wel willen vertellen, dan kan je me mailen op wfvn apestaartje home punt nl

Mark de Ruijter zei

Als bieder ben ik natuurlijk wel benieuwd Ivo...

Duidelijk verhaal Wilfred.

Grtz, Mark