vrijdag 6 februari 2009

Laatste keer onderhoud

Omdat ik denk dat ik binnen 16 dagen afscheid ga nemen van m'n Versatile, is het tijd om hem nog één keer te vertroetelen.

Morgen ben ik van plan om de achterbrug nog een keer open te maken om hem nog een keer lekker strak aan te draaien zodat er geen greintje speling meer in zit. De achterbrug zal ik daarna voorzien van nieuwe schroeven om hem dicht te maken zodat ook die allemaal weer lekker 'vers' zijn.

De veerpoten gaan nog even een lekker kloddertje vet krijgen. Op de héél koude dagen heb ik ze wel eens wat geluid horen maken. Vandaag was dat weer weg overigens, maar de temperatuur was vandaag ook weer een stuk aangenamer.

Remkabels hoef ik niet te vervangen want dat heb ik pas nog gedaan. En tja, de remblokken zijn ook nog hagelnieuw (en remmen heerlijk). Dus ook daar geen onderhoud nodig.

Kogelkopjes vervangen? Niet nodig want het nieuwe type kogelkopjes is echt geweldig. Geen speling meer, geen last van veranderde sporing sinds de montage van die nieuwe kogelkopjes. Ze zijn niet goedkoop maar het geld wel dubbel en dwars waard.

Rohloffnaaf heeft al een keer verse olie gehad (wat tegenwoordig bij de Versatiles niet eens meer gebeurt schijnt het). Verder zijn de Rohloffkabels nog in orde, ik heb de hele winter probleemloos kunnen schakelen (was een andere winter wel anders toen er een barst zat in de buitenmantel waardoor water en vorst de boel vast had laten vriezen).
De lagers van de voorwielen zijn ook al een keer vervangen dus die kunnen ook wel weer een tijdje mee.

De 'probleemspaken' in het linker wiel zijn inmiddels allemaal voorzien van ringetjes achter de kop. Dus ook daar ligt geen onderhoud meer te wachten.

Dus m'n fiets is bijna weer helemaal tiptop in orde.

2 opmerkingen:

marcel beekmans zei

heel goed hooor!!!! de nieuwe eigenaar heb tenminste wel een goeie velo straks!!!! topy!

Peter Kindt zei

Volgens mij moet ik bij 5000km nog ouderwerts de olie (laten) vervangen van mijn Rohloff. Verder idd erg netjes dat je de fiets nog eens helemaal naloopt.

Peter - meer fietser dan knutselkoning - Kindt