donderdag 19 februari 2009

Laatste bericht

Dit zal (denk ik) het laatste bericht zijn op deze weblog. De frequente lezer van mijn weblog zal wel weten waarom. Maar goed, het hele verhaal.

Vanmorgen heb ik voor het laatst de Versatile uit mijn overvolle garage gehaald. Ik heb wat spullen bij elkaar gepakt die bij de Versatile horen zoals de lader, plakspullen, reservespaken, etc. Ook heb ik het extra stoeltje meegenomen. Die volgde in de Cyclone. Ik ben om 8:45h naar Dronten vertrokken.

Onderweg heb ik heerlijk naar muziek geluisterd. Natuurlijk kwamen er een paar wat sentimenteel klinkende nummers (ik luister MUZIEK en doorgaans níet naar tekst) voorbij. Dat in combinatie met de gedachte dat het de laatste rit met V021 zou zijn, maakten m'n ooghoeken toch een beetje vochtig. Het is toch maar een ding? Nja, toch niet helemaal. Ik heb er veel van mezelf in gestoken en heb er 4 jaar met veel plezier in gereden. Het is toch weer (net als met de Alleweder destijds) een stukje van mezelf wat ik verkoop.

Het eerste deel van de rit heb ik mijn fietscomputer enorm vaak in de gaten gehouden want de 25000 kilometer zat eraan te komen. In 's Heerenbroek was het dan zover. Ik heb het toch voor elkaar gekregen om 25000 kilometer met m'n Versatile te rijden.





Na een paar fotootjes ben ik doorgereden.

Onderweg tussen Roggebotsluis en Dronten zag ik de vermoedelijke eigenaar al rijden. In Dronten aangekomen bleek het vermoeden waar want dezelfde wagen met huifkar erachter stond bij Tempelman. Even voor m'n eigen statistieken: De kilometerteller geeft 25024 kilometer aan.

Ik ben naarbinnen gegaan en heb nieuwe eigenaar Mark de hand geschud. Dat hadden we al eerder gedaan maar dat was 2 jaar geleden.

Direct zijn we begonnen met het passen en meten. Mark is een fors stuk groter en breder dan ik dus eerst de stoel naar achteren en omlaag. Maar dat bleek niet voldoende. Dus Gerrit moest toch aan het sleutelen gaan en de ketting onder handen nemen.

Wel leuk om toch eens te horen hoe het met de ketting gesteld is. Gerrit heeft de slijtage gemeten met een metertje. De ketting was na 25000 kilometer blijkbaar aan vervanging toe hoewel hij er verder nog goed uit zag. Geen roest of wat dan ook. Ook tijdens het fietsen heb ik niets gemerkt.

De plaat met de trapas is van 'midden kort' naar 'midden lang' gedraaid. Dat geeft 5 centimeter extra lengte. Dat bleek voldoende voor Mark.
Ook heeft Mark de keuze gehad of hij de smallere of de bredere zitting wilde. Hij heeft gekozen voor de bredere.

Het rubber van de tilbeugel is ook vervangen. Ik zag gisteravond dat hij gescheurd was. Dus die heeft een levensduur van ongeveer 4 jaar bij intensief gebruik.

Terwijl Gerrit de fiets onder handen nam, hebben Mark en ik wat gekletst. Het blijkt dat we vakcollega's zijn. Ook hebben we iemand die we beiden kennen. Hier in de wijk rijdt een Taifunrijdster rond die ik ooit eens bouwinstructies heb gegeven om een standaard op haar fiets te monteren. Deze dame blijkt weer collega te zijn van Mark. De wereld is klein, zeker als je in een kleine groep ligfietsers zit.

Verder heb ik Mark uitleg gegeven over Versatile-specifieke zaken zoal het stuurgedrag. Daar moet voorzichtig mee omgesprongen worden want de fiets is vrij agressief (dat valt ook goed te zien aan het testexemplaar van Tempelman) en is door fout gebruik goed op 2 wielen en zelfs op z'n kant te krijgen. Maar natuurlijk heb ik ook uitleg gegeven bij de elektronica die 'custom made' is.

Toen alles gereed was, hebben we de fiets in de huifkar gezet en heb ik afgerekend voor het op maat stellen. Mark's route naar huis loopt vlak langs de wijk waar ik woon. Ik kon dus met Mark meerijden. hij heeft me thuis afgezet. Ik heb hem nog even een setje nieuwe buitenbanden meegegeven. En toen was het klaar, over, afgelopen, uit.

Deze weblog van Versatile 021 zal vermoedelijk niet meer aangevuld worden. Ik ben de eigenaar niet meer. Maar de weblog ga ik niet verwijderen. Ik heb van meer mensen al de vraag gehad wat er met de blog gebeurt. Er zijn lezers die mijn weblog als een bron van informatie zien voor de Versatile. Dus wees gerust. Zolang Google de weblogs niet gaat verwijderen, zal deze weblog blijven bestaan.

Mocht je geïnteresseerd zijn in het vervolg van Versatile 021, dan wil ik graag verwijzen naar de vers aangemaakte weblog: http://marksversatile021.blogspot.com/

Mocht je geïnteresseerd zijn in het vervolg van de schrijver van deze weblog, dan wil ik graag verwijzen naar mijn nieuwe weblog: http://velomobielfan.blogspot.com

Ik wil bij deze ook een keer mijn dank uitspreken naar alle lezers en mensen die gereageerd hebben op mijn weblog. Ik had vantevoren nooit een inschatting gemaakt van hoe het zou gaan lopen. Wie is er nou geïnteresseerd in het dagelijkse geneuzel van een "rare snuiter in rijdende zetpil"? Blijkbaar toch genoeg voor 60 bezoekjes per dag.
Ik hoop vaste bezoekers van mijn weblog ook weer op mijn nieuwe weblog te mogen ontvangen (van sommigen is dat al het geval).

Vriendelijke groet en hopelijk tot ziens,

WFvN, voormalig eigenaar van Versatile 021

4 opmerkingen:

Mark de Ruijter zei

Hoi Wilfred,
Ik heb genoten vanochten. De manier waarop je over jouw Versatile praat is inspirerend. Je schrijft het is maar een ding maar uit jouw woorden spreekt meer.

Ik zal nooit zo´n knutselaar worden als jij. Ik hoop dat jij alle kinderziektes hebt weggeknutselt. Het is en blijft een prachtige fiets. Ik ga hem nu meteen proberen.

Groeten en waarschijnlijk tot een volgende keer,
Mark

Peter Kindt zei

Hoi Wilfred,

met veel plezier heb ik altijd je weblog gelezen. Ik hoop dat je in je Quest net zoveel km's zult rijden en plezier zult hebben als met de Versatile.


groeten, Peter

Unknown zei

Je fiets is net begonnen aan een nieuw avontuur. Je kan dit volgen via onderstaande link:
timsflevobikeversatile021.blogspot.com

Ik ben er heel blij mee!

Unknown zei

Je fiets is net begonnen aan een nieuw avontuur. Je kan dit volgen via onderstaande link:
timsflevobikeversatile021.blogspot.com

Ik ben er heel blij mee!