Vandaag heb ik weer flink hard getrapt. Deze keer was het een racefietser die ik op de terugweg van werk naar huis net in Hattemerbroek in m'n achteruitkijkspiegel zag aankomen. Langzaam heb ik de snelheid opgevoerd van 28 km/h naar 32 km/h. Toen ik Hattemerbroek uitreed en het fietspad overging in mooi asfalt, heb ik de snelheid nog wat meer opgekrikt. Met 35 tot 37 km/h ben ik doorgereden tot de afslag naar het industrieterrein van Hattem. Even zakte m'n snelheid toen wat terug maar uiteindelijk ben ik met 32 km/h verder gereden naar de Oude IJsselbrug.
In m'n achteruitkijkspiegel zag ik de racefietser zeer langzaam kleiner worden. Maar eenmaal bij de IJsselbrug aangekomen werd dat toch wat anders. Omdat ik daar weer omhoog moet, zakt m'n snelheid daar weer omlaag. Ik had wel mazzel dat ik groen licht had en niet hoefde te stoppen.
Toen ik al een flink eind de brug op had gefietst, zag ik dat de racefietser ook de verkeerslichten voorbij was (na rood). Met z'n lichte fietsje was hij op die plek in het voordeel en liep langzaam in.
Net over de brug kwam ik achter een ouder stel te rijden. Man voorop, vrouw een meter of 15 erachter. Toen ik de vrouw naderde, gaf ik een paar geluidsignaaltjes. De vrouw pikte het op en ging wat meer rechts rijden (ze reed rijkelijk middenop). Manlief moest ik ook nog voorbij. Dat ging ook niet zonder slag of stoot want meneer reed eveneens midden op het fietspad en meende heel wat meer nodig te hebben gezien z'n wat slingerende gedrag. Zal wel de ouderdom zijn.
Omdat de S-bocht naderde naar de Spoolderbergweg, besloot ik verder niet de claxon te gebruiken, maar even achter hem te blijven rijden.
Eenmaal aangekomen bij de S-bocht, had ik overzicht. Er waren verder geen andere fietsers te zien. Dus ben ik (ooooooh.... foei) links van de trottoirbanden gaan spookrijden om zo wat vloter de langzaam rijdende, slingerende oude man voorbij te steken.
Door dit voorval zou ik bijna vergeten dat een racefietser voor acute 'RVS' had gezorgd bij mij.
Ik reed de Spoolderbergweg omlaag en zag op een gegeven moment de racefietser ook de bocht uit komen. De racefietser was bezig flink vaart te maken aan z'n bewegingen te zien. Maar wat hij kan, kan ik ook. Zeker bultje omlaag ;-)
Met 47 km/h rijd ik naar beneden toe. Ik sla rechtsaf en verlies hem vervolgens uit het oog. Ik ga over de Ruiterlaan, sla voor de Willemsvaart rechtsaf het fietspad op. Pas als ik net de tunnel (onder de IJsselallee) uit rijd, zie ik de racefietser weer in m'n achteruitkijkspiegel. Zijn vermeende pogingen mij in te halen, lijken niet lang daarna voorbij.
Een eind verderop moet ik stoppen voor het Kamper Spoor. Daar komt de racefietser achter mij te staan. Zodra de spoorbomen omhoog zijn, gaat 'het gas' er weer op. Helaas voor even want bij de Westerlaan moet ik weer wachten voor rood verkeerslicht.
Als die op groen springt, kunnen we weer. Hoewel een velomobiel toch wat zwaarder is (lees: zeker 3x het gewicht van een doorsnee racefiets), loop ik lichtelijk op hem uit. De man heeft geen intenties mij in te halen.
Bij de Emmawijk moet ik rechtdoor en slaat hij rechtsaf. Einde oefening dus.
Of hij me nou wel of niet wilde inhalen, maakt niet uit. Het is wel even een leuke stimulans (desnoods alleen tussen de oortjes) om weer even lekker door te trappen.
dinsdag 16 september 2008
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
5 opmerkingen:
Ik zou ook wat harder willen rijden met m'n FAW (de oude 'koektrommel').
De beperking is het verzet.Ik heb 'n nexus inter 7 achter ingespaakt maar 't 65 tands voortandwiel was zó versleten dat ik nu met 'n 'gewoon' 52 tands wiel rij.
Omdat ik ook na 't aanbrengen van 'n lager stoeltje nog steeds af en toe met m'n knieën de bovenrand raak bovendien -en ik maar 1m70 ben- hoop ik nu 't verzet te verhogen door kortere cranks (155mm)te gaan monteren.2-Vliegen in een klap?
Ik hoop zo met minder grote beenzwaaien 'n snellere rotatie te kunnen maken en zo meer rijsnelheid te kunnen genereren.
Is dit 'n plausibel verhaal denk je?
Groeten Mick
Kortere cranks weet ik verder weinig van.
De cranks hebben direct niets te maken met de snelheid waarmee je rijdt want 1 omwenteling van de trappers blijft 1 omwenteling van de trappers, ongeacht de lengte van de cranks.
Maar kortere cranks betekent wel een kleiner moment. Dat betekent weer dat je wel sneller rond móet trappen (of in een lagere versnelling rijden) om met dezelfde kracht vooruit te komen. En die 2 cm korter (standaard is toch 175mm lengte cranks?) zou best een zee van verschil uit kunnen maken bij de knieën.
Ik ben ook niet groot; 1,78m. Ik heb daarbij ook nog eens betrekkelijk korte benen. Toch heb ik ook wel eens met m'n knieën tegen de verstevigingsrib van de neus aangestoten.
Ik heb dat toen opgelost door het aluminium op die plek wat verder te buigen. De (scherpe) rand wijst richting de neus, die rand heb ik wat verder omhoog gebogen zodat ik met m'n knieën dan tegen vlak aluminium aan kwam in plaats van tegen die scherpe rand. Daar zou je ook naar kunnen kijken.
Verder vraag ik me af of je met klikpedalen rijdt. Wellicht dat dat ook nog wat uit kan maken als je op die manier niet meer met je voeten van de pedalen kan komen en dus de afstand tussen knie en bovenrand daarmee ook niet kleiner wordt dan wanneer je je voeten wat teveel van het pedaal zou tillen bij de teruggaande beweging van dat been.
Nee ik gebruik wel degelijk SPD-pedalen.Er zaten zelfs Look pedalen in (maar op die schoenen is haast niet te lopen).
Ik las op de site van 'Allewedertje' dat hij ook met die rand tegen z'n knieën zat.En hij is ook niet zo groot begrijp ik. Dat zal door 't voorin moeten zitten komen want de grotere vorige eigenaar van m'n FAW beweert (zelfs met 't hoge/zware) orginele stoeltje nooit ergens last van gehad te hebben.
Je krijgt daardoor een andere driehoeksverdeling kan ik me zo voorstellen -en er was (nog) maar 1 maat FAW...
Ik ga eerst proefrijden op m'n vouwfietsje met 155mm pedalen.Bevalt dat dan bestel ik waarschijnlijk bij EL fietsen 2 alu crankstellen met Shimano-passing tegelijk.
Bedankt!
Herstel. Ik heb de Blog van 'Allewedertje'er nog n's op na gelezen en ik lees dat hij met de hiel tegen de onderrand (van het trapgat)kwam, niet met zijn knieën tegen de bovenrand dus.
Ook over zijn lengte heb ik niets teruggevonden (alleen dat hij op 2 fietsen kortere cranks heeft gemonteerd).
Ondertussen kan ik zeggen dat het vouwfiets-experiment geslaagd is: Ik ben nu veel makkelijker in staat het stuur ontspannen recht te houden, onafhankelijjk van m'n voetcadans.
Ik kijk dan ook uit naar mijn bestelling bij EL fiets!
Ik heb doorgaans niet echt last van de onderkant van trapgaten. Maar dat zal ongetwijfeld te maken hebben met het feit dat ik de SPD-plaatjes zo ver mogelijk naar achteren heb geplaatst waardoor m'n voet dus vrij ver naar voren op de pedalen zit.
Wat betreft de lengte van Allewedertje: hij is niet zo gek lang. De 1,90m haalt hij niet. Ik schat hem nog onder de 1,85m. Ik kan me alleen niet herinneren of hij langer of korter is dan ik.
Een reactie posten