In de 4 jaar dat ik nu m'n Versatile heb, heb ik met enige regelmaat nieuwe schroeven moeten plaatsen die de middelste bodemplaat op z'n plek houden (de bodemplaat waarachter het stuur- en remmechanisme schuil gaat).
De voorste 2 schroeven blijven doorgaans wel aardig zitten maar die gaan er ook wel eens spontaan uit. De achterste schroeven laten met vrij grote regelmaat los (en worden potentiƫle bandenlekmakers als ze onbedoeld achterblijven ergens op de wegen/fietspaden).
Ik heb nu ook alweer een week rondgefietst met een half loszittende bodemplaat. Een week geleden zag ik in de vluggigheid wat onder m'n Versatile uitsteken toen ik de weerkaatsing van m'n fiets in een ruit zag. Ik heb er toen verder niet echt bij stil gestaan wegens drukte maar gisteren zag ik het weer en besefte toen dat het weer raak was.
Om het euvel voor eens en voor altijd (proberen) op te lossen, heb ik bij wijze van test maar weer een ABS-prutje gemaakt met wat stukjes ABS en een paar flinke klodders Pattex PVC-lijm.
Een paar rechte platte stukjes ABS heb ik met diezelfde lijm op elkaar gelijmd. Vervolgens heb ik deze dikkere stukjes ABS met het prutje in m'n fiets geplakt op de plekken waar de schroeven door de bodem heen zitten.
De voorste schroeven zijn gemakkelijk te bereiken want die zitten net achter de trapgaten en voor de 'stuur-/remtunnel'. Daar steken de punten van de schroeven ook dwars door de bodem heen. Ik heb er al meer dan eens met de hakken van m'n schoenen tegenaan gestoten.
De achterste gaten 'verdwijnen' in de kettingkoker. Dus daarvoor moest eerst de achterste bodemplaat verwijderd worden.
Toen die verwijderd was, werd ook direct duidelijk waarom met name die schroeven zo snel los laten. Die schroeven hebben bar weinig 'body' om in te schroeven en vast te zitten, namelijk alleen een dun laagje aluminium van misschien een halve millimeter.
Of de dikkere plaatjes ABS goed willen lijmen op het aluminium, weet ik niet. Maar maakt ook niet zo gek veel uit. Want zo vaak hoeft de bodemplaat er ook niet af. Als de schroeven er maar netjes in blijven zitten, dan blijft de bodemplaat ook netjes hangen en zullen de plaatjes gewoon op hun plek blijven.
De voorste ABS plaatjes heb ik rondom nog van was ABS-prut voorzien om het wat schuin af te laten lopen richting het Twintex zodat de kans op losstoten kleiner wordt.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten