donderdag 18 september 2008

Kijken, dodehoeken en zien..... of niet

Vanmorgen ben ik maar weer eens de oude route gereden. Dat doen we voorlopig dus niet weer. Nog altijd ligt er een omleiding langs de Klipperweg. De omleiding gaat via het industrieterrein met klinkerwegen die niet allemaal even vlak zijn. Ik stuiterde dan op een gegeven moment even flink door m'n fiets.

Op de Zuiderzeestraatweg zag ik al in de verte een graafmachine langs het fietspad staan met de 'arm' over het fietspad heen. De grijper die eraan zat, had wat buizen o.i.d. vast. Omdat de enorme arm tussen mij en de kabine zat, was ik niet zeker of de chauffeur mij had gezien. Ik reed op zo'n 200 meter afstand toen hij de positie innam waarbij de arm het zicht op het fietspad belemmerde.
Op een gegeven moment zie ik de arm omhoog gaan en niet meer bewegen. Ik naderde rustig omdat ik niet zeker was of ik gezien was of niet. Ik was in de veronderstelling van niet. Maar de hele tijd bleef de arm stil hangen. Toen ik dichtbij was, zag ik de chauffeur voorovergebogen het fietspad afspeuren.... hij wachtte zichtbaar op mij. Hij had me dus al tijdig in het vizier.
Oogcontact was gemaakt dus trapte ik daarna vlot door om zo snel mogelijk weer weg te zijn.

In Wezep heb ik bijna een aanrijding gehad met een zwarte Alfa Romeo die wat erg vlotjes vanaf de Rondweg de rotonde op wilde stuiven. Haaietanden leken niet te gelden voor deze chauffeuse. Tja, of ze had haast en heeft in de haast vergeten het fietspad te bekijken (in tegenstelling tot de chauffeur die ik even daarvoor had 'ontmoet'). In ieder geval moest deze chauffeuse wat meer afremmen dan normaal is. Bijna neus-aan-neus stonden we stil. Zij met de neus van de auto al boven het fietspad, ik nog net voor de rijbaan.
Ik ben voor haar langs gereden en heb in het voorbij rijden maar één ding gedaan: met m'n vingers wijzen naar m'n ogen.

Ik gok dat ze hevig geschrokken is want pas toen ik meer dan 50 meter verder was, zag ik haar optrekken.

Geen opmerkingen: