donderdag 21 augustus 2008

Vrachtwagens op het fietspad en politie

Ik heb er al vaker over geschreven: vrachtwagens die op het verplichte fietspad staan te laden en te lossen.

Afgelopen dinsdag 19-8-2008 was het weer raak. Bij het tuincentrum tussen Hattemerbroek en Wezep stond weer zo'n gevaarte de boel te blokkeren. Deze keer niet een vrachtwagen van het tuincentrum zelf, tenminste, er stond een andere naam op de zijkant. Verder betrof het nu een trekker met oplegger als ik me niet vergis.

Vanmorgen was het weer raak. Ik had het beide keren in de verte al gezien en heb besloten de rijbaan op te gaan. Maar vanmorgen heb ik de politie maar weer eens gebeld om ze op de hoogte te stellen van de actie.

Het nummer wat ik gebeld heb is het landelijke meldpunt voor zaken die niet voor 112 in aanmerking komen. Ik heb melding gedaan bij de persoon die ik aan de lijn kreeg. Deze vroeg mij vervolgens of de wagen er nog stond. Ik zei daar niet geheel zeker van te zijn omdat hij mogelijk net aan het opruimen was. De dame besloot mij toch door te verbinden met de meldkamer (van 112 vermoed ik). Daar heb ik nogmaals melding gedaan. Ik kreeg te horen dat er iemand op af gestuurd zou worden. Ook werd mij gevraagd om mijn telefoonnummer achter te laten. Ik heb het huisadres achtergelaten omdat ik overdag op het werk de telefoon niet aan kan nemen.

Helaas is er eerder gebeld dan dat ik thuis was. Marrianne heeft de telefoon aangenomen en gaf aan dat ze liever had dat ik terug kon bellen omdat ze de situatie niet kende, maar dat ging dus niet door. De dame die belde gaf vervolgens aan hoe het in elkaar zat. Marrianne, niet geheel gek, gaf aan dat het toch niet de bedoeling kon zijn dat er zomaar op het verplichte fietspad geparkeerd werd. Dat werd afgepoeierd met de mededeling dat hij niet parkeerde maar aan het laden en lossen. Daar mag ik denk ik uit opmaken dat de dame beweert dat laden en lossen op het fietspad gewoon toegestaan is. Verder werd er nog wat genoemd over schuine stukken op het terrein van het tuincentrum waardoor hij niet op eigen terrein kon laden en lossen. Het verhaal werd afgerond met de mededeling dat met de melding terug (aan Marrianne, niet aan mij dus) de boel als afgehandeld beschouwd kon worden.

Het schuine stuk heb ik ook al beschreven in eerdere stukken maar dat is dus niet op het eigen terrein maar tussen fietspad en rijbaan in.

's Middags ben ik na het werk naar huis gereden maar ben onderweg even bij het politiebureau in Zwolle langs gegaan. Aan de balie heb ik gevraagd of ik wat duidelijkheid kon krijgen over wat verkeersregels. Uiteraard kon dat.
Mijn eerste vraag was of een motorvoertuig ook mag parkeren op een verplicht fietspad. Daarop kwam een resolute 'nee'. Mijn tweede vraag was of laden en lossen mogelijk wel was toegestaan. De man achter de balie durfde daar niet direct antwoord op te geven in verband met sommige uitzonderingssituaties. Hij pakte de telefoon om een collega te bellen die wèl over de gegevens zou beschikken. Daar kreeg hij een resolute 'nee' te horen. Duidelijk dus.

Ik legde het verhaal uit over de gang van zaken. Het woord prioriteiten leggen kwam ook uit de mond van de agent tijdens mijn verhaal. Maar na het hele verhaal was hem wle duidelijk dat het niet geheel de bedoeling is zoals het allemaal gaat. Hij gaf aan dat ik eventueel een officiële klacht in kan dienen bij de wethouder van verkeer.

Morgen ga ik maar eens bij het bureau langs om toch persoonlijk het verhaal aan te horen van de dame van het bureau die Marrianne aan de lijn heeft gehad.

Geen opmerkingen: