vrijdag 15 augustus 2008

Bijna over het stuur gevlogen

Nee, ik niet gelukkig. Bovendien valt er met de Versatile niet echt 'over' het stuur te vliegen maar meer er tussendoor.

Maar goed, ik reed vanmorgen naar het werk over het fietspad van de Zuiderzeestraatweg. Vlak voordat ik Wezep binnenrijd, heb ik van rechts een fietspad. Deze moet voorrang verlenen aan (fiets)verkeer op de Zuiderzeestraatweg (getuige ondermeer de haaietanden).

Van rechts kwam een heerschap die wat meer op leeftijd is. Oud wil ik hem niet noemen maar de 50 was hij volgens mij wel ruim gepasseerd. De man zat nog wel kwiek op z'n fiets.
Terwijl hij het fietspad van de Zuiderzeestraatweg naderde, was voor mij wel duidelijk in welke richting hij wilde: ook naar Wezep want dat was de enige richting die zijn aandacht had.

Ik bleef rustig doorrijden (m'n conditie is na 7 weken vakantie niet beter geworden)met nog geen 25 km/h op de teller. Maar op een gegeven moment heb ik toch maar m'n remgrepen vastgepakt en m'n duim op de claxon geplaatst want we zijden precies tegelijkertijd op het 'ontmoetingspunt' waar 'zijn' fietspad op 'mijn' fietspad kwam. De man bleef stug naar rechts kijken richting Wezep en heeft mij dus geen seconde gezien. Ik heb hem toch maar op de hoogte gebracht van mijn aanwezigheid door 2x korstsondig de claxon te gebruiken.

De man keek direct naar links en schrok hevig van het feit dat hij niet de enige was die daar fietste. Hij kneep terwijl hij al de bocht had ingezet, de remmen ferm in. Z'n achterwiel kwam wat los en schoof wat zijdelings. De man heeft met moeite kunnen voorkomen dat hij tegen de vlakte ging.

Commentaar heb ik verder niet afgewacht; ik ben doorgereden en heb alleen in m'n achteruitkijkspiegel in de gaten gehouden of hij overeind bleef. Dat was het geval en daarmee voor mij voldoende reden om niet terug te gaan.

[edit]
Woordje NIET verwijderd uit een zin. Dank Wijnandt

3 opmerkingen:

Wijnandt zei

Hoi Wilfred,

ff denken...: "De man heeft met moeite kunnen voorkomen dat hij niet tegen de vlakte ging".
Dus toch 'n valpartij.

Tsja, dubbele ontkenningen zijn van die valkuiltjes ;-)

Overigens heb ik de afgelopen maanden voor mijn doen gegrossierd in bijna-ongelukjes, vooral door nonchalant rijdende automobilisten. Gelukkig zonder gevolgen voor wie of wat dan ook.

Mick zei

Beste Wilfred,

Door chronische 'incidenten' als deze ben ik nu juist ook zo bang dat je met je Quest nóg niet echt die staat van operste geluk zult ervaren die....

Groeten van Mick die zichzelf na 'n 'femur fractuur' nu na 5 weken z'n rechterbeen eindelijk voor 50% mag belasten (na 'n
eenzijdige slippartij met 2-wielliger, ook niet álles dus...).

WFvN zei

Opperste staat van geluk zal denk ik in het verkeer nooit voorkomen.

Het is en blijft gewoon belangrijk om goed op te blijven letten.

Overigens, als ik een Quest heb, is het ook even de vraag of ik daar dan nog het fietspad neem of dat ik dan de rijbaan op ga. Dat ligt aan het snelheidsverschil met de Versatile. Mocht de snelheid met de Quest echt fors hoger liggen, dan sluit ik niet uit dat Hattemerbroek-Wezep alleen nog via de rijbaan zal gaan.