vrijdag 22 augustus 2008

Politie, arm der wet?

Ik ben vandaag maar eens naar het politiebureau in Wezep geweest naar
aanleiding van het verhaal van gisteren. Ik ben naar het politiebureau
geweest om toch het verhaal persoonlijk uit de mond van de agente te horen. Dus
heb ik haar gevraagd het uit te leggen omdat Marrianne met een wat
ander verhaal kwam aanzetten dan er werkelijk aan de hand is. Er zit
dus ergens iets mis in de communicatie.

Ik heb mevrouw agent het hele verhaal uitgelegd, inclusief de
aanvaring van ruim een jaar geleden.
Waar komt mevrouw agent mee aanzetten?

1) 2 collega's die daar ook langs komen, hebben het gezien maar hebben
er niet zo heel veel last van, ze kunnen er net langs.
Dat heb ik dus beantwoord met dat de man toch in overtreding is en dat
ik er met mijn velomobiel wél last van heb; ik ben immers breder en
heb 3 wielen waardoor ik meer dan 2x zoveel ruimte nodig heb om nog
met alle wielen op het fietspad te blijven.

2) Dat mijn leerlingen er ook langs komen, heeft ze geen boodschap
aan. Ik ben de enige die melding heeft gedaan van de situatie. En 'we
kunnen hem niet vragen zijn bedrijfsvoering compleet te veranderen
omdat er één persoon klaagt' (nagenoeg letterlijk deze woorden).
Dat heb ik beantwoord dat ik dat toch vreemd vind en: De wetten zijn er
niet voor niets. Maar blijkbaar mag een mens dus regels bij het leven
overtreden en dat blijven doen zolang er niet teveel mensen klagen.
Dus waarvoor zijn de wetten dan nog? Ik voel mij zo niet serieus
genomen door de politie.
Maar ik vraag ook niet om de complete bedrijfsvoering aan te passen. Ik vraag gewoon of die gast niet gewoon kan laden en lossen op z'n eigen terrein, een terrein met een 'poort' de breed genoeg is voor een vrachtwagen met daarachter een terrein waar zelfs een 18-meter-combinatie op past in de diepte, recht tegenover de 'poort'.

3) Maar ik mag legaal op de rijbaan dus is voor míj het probleem toch
opgelost?
Nee, mevrouw agent, daarmee is het probleem niet voor mij
opgelost. Ik kies 's morgens bewust voor het fietspad omdat het 's
morgens wat te druk is op de rijbaan, m'n conditie is dan niet
voldoende om lekker met het verkeer mee te komen en omdat mensen 's
morgens nogal eens wat nukkig zijn en slaap in de ogen hebben en
waardoor ik soms gesneden wordt en/of ik de claxon naar m'n hoofd
krijg. Ik heb haar dus aangegeven dat ze van mij vraagt mijzelf in
gevaar te brengen omdat een ander zich niet aan de regels houdt.

4) Ze meende dat het nagenoeg alleen een persoonlijke kwestie is
vanwege de aanvaring die ik heb gehad.
Nja, ja, ik heb m'n tanden erin
gezet ja maar ik ben destijds niet voor niets gestopt om het gesprek
aan te gaan met de chauffeur. Dat heb ik gedaan omdat ik er last van
heb.

5) Maar hij zou het verkeer ook hinderen als hij achteruit z'n terrein op moet rijden.
Helemaal waar natuurlijk maar...... 1 à 2 minuten het verkeer ophouden of een half uur het fietspad blokkeren zit wel even wat verschil in toch?

Maar onthoud dit verhaal dus even als je in Wezep komt. Overtreedt
alle regels als het je uitkomt, zorg er alleen voor dat niet teveel
mensen klagen, dan vindt de politie het best.

Mevrouw agent zei dat een collega met meer zicht op de situatie (omdat
die er 's ochtends zelf langs komt met de fiets) momenteel 2 weken met
vakantie is maar dat ze het daarna met hem zou bespreken (eerder:
vragen naar z'n mening).

Maar ze zijn blijkbaar liever lui dan moe. Dat er redelijk wat
leerlingen langs komen (die vaak toch wal wat minder oplettend fietsen
en minder de regels in acht nemen maar wèl een jongere en zwakkere
partij zijn in het verkeer) die de kans hebben onderuit te gaan op
gladde stenen die ook nog eens in een hellend vlak liggen wat redelijk
verzakt is, dat boeit niet. Ze klagen niet dus.....

Eerst gedogen ze het met voorwaarden.
Vervolgens gedogen ze het maar ook weer niet want hij houdt zich aan
de regels dus valt er niets te gedogen.

Mocht ik geen bevredigend antwoord krijgen, dan denk ik dat ik de tip van de Zwolse agent maar eens ga opvolgen: een officiële klacht indienen bij de wethouder van verkeer in Wezep.

[edit]
Even een interessant stukje wat ik vast in de toekomst nodig zal hebben:
Bron
[quote]
Verkeer - Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990
Waar mag je stilstaan, waar mag je parkeren.

art. 23: Verbod tot stilstaan

De bestuurder mag zijn voertuig niet laten stilstaan:

1- op een kruispunt;
2- op een overweg;
3- op een fietsstrook of op de rijbaan langs een fietsstrook;
4- op een oversteekplaats of binnen 5 meter daarvan;
5- in een tunnel;
6- op de rijbaan langs een busstrook;
7- langs een gele doorgetrokken streep;
8- bij een bord "bushalte" op de geblokte markering of, bij gebrek daaraan binnen 12 meter van het bord tenzij voor het onmiddellijk laten instappen of uitstappen van passagiers.

Zo op het eerste oog zou men dus wel op trottoirs, voetpaden en fietspaden mogen stilstaan. Echter, de plaats op de weg (art. 10) bepaalt, wie gebruik mag maken van trottoir, voetpad en fietspad. Een personenauto / vrachtauto mag daar nooit komen en dus ook niet stilstaan.[/quote]

Geen opmerkingen: