dinsdag 26 augustus 2008

Nationale knuppeldag

Het was me het dagje wel op het fietspad.

Vanmorgen op de heenweg trof ik 'voor de verandering' weer eens dit aan:


Niet zichtbaar maar hij had z'n alarmlichten wel aan. Verder lijkt het schuine stuk rode klinkers te zijn aangepakt; het ligt vlakker dan in het verleden. Even glad bij nat weer zal het vast nog wel zijn.
Vorige week trof ik een andere vrachtwagen aan die de neus in de andere richting had, langer was en ook verder in de andere richting stond geparkeerd.

Teruggaande naar huis was het ook flink feest. Bij het andere tuincentrum naast de A-50 aan de Zuiderzeestraatweg kwam een klein autootje (Peugeot 107) van het parkeerterrein afrijden. Terwijl de oudere bestuurster in mijn richting keek besloot ze toch maar om door te rijden.... maar dan niet helemáál doorrijden maar net ver genoeg om de hele auto dwars op het fietspad te zetten. Had ze nog een meter doorgereden, dan stond ze met de neus aan de haaietanden en had ze achter zich nog voldoende ruimte overgelaten (stond ze welliswaar nòg op het fietspad, maar goed). Dus dat werd een noodstopje.

Onder aan de IJsselbrug kwam vanuit richting Hattem een man op de fiets. Naast hem reed een ukkie van een jaar of 5 op een fietsje. Meneer besloot maar niet om naar links te kijken en gewoon de haaietanden te negeren. Hij trapte nog even lekker door om het groene licht mee te pakken naar de andere kant van de Zuiderzeestraatweg. Dat ik daarbij bijna over de kleine heenwalste, dat boeide hem schijnbaar weinig. De kleine kon niet zo vlot optrekken als pa en reed dus achterloos ook het fietspad over. Die kleine neem ik niets kwalijk. Pa wel.

Dan op de Spoolderbergweg naar beneden. Het is heerlijk rustig. Slechts één fietser die in dezelfde richting rijdt als ik. Ineens begint hij ijverig te slingeren. Ik dacht eerst wat speelsigheid wat je wel eens bij de jeugd (en ook oudere 'jeugd', met name jongens/mannen) ziet. Ik tuter dus even voor de zekerheid om mijn komst aan te kondigen. Maar precies op het moment dat onze voorkanten op gelijke 'hoogte' zijn, gooit hij het stuur helemáál om. Gelukkig had hij net genoeg benul om tot stilstand te komen en niet 20 centimeter later.... Hij besloot om te keren was me later duidelijk toen ik in m'n achteruitkijkspiegels keek.

Dan bij de Emmawijk. Auto's voor rechtsaf hebben groen licht. Fietsers niet. Dus ik moet stoppen. Maar niet veel later gaat het licht op groen. En zoals wel vaker zijn er weer wat auto's die 'donker oranje' en rood meenemen. Combineer dat met auto's die al op de Emmawijk rijden maar moeten stoppen om één of andere reden en je hebt een ANWB-wagen pontifikaal voor je fiets staan, precies op de oversteekplaats voor fietsers. Dus dat was de zoveelste keer dat ik moest uitwijken (en niet alleen ik).

Op de rotonde voor de Leenbakker wil ik de rotonde verlaten. Vanaf de Leenbakker komen 2 voetgangers aanlopen, die willen richting Centrum. Ik heb geleerd: voetgangers hebben voorrang bij het verlaten van de rotonde. Dus ik stop zoals het hoort. De ene voetganger anticipeert daar netjes op en steekt over. De andere voetganger wil koste wat het kost àchter mij langs oversteken om één of andere reden. Dus stond ik langer stil dan nodig was.

De volgende bood zich snel aan. Uitwijken voor een bus op de fietsstrook bij de bushalte. Nu ben ik hier niet geheel op de hoogte van de regels. Ik neem haast aan dat de bus dat mag maar ik weet het niet zeker. In ieder geval moest ik ook daar weer uitwijken. Gelukkig niet omdat ik gesneden was door de bus; die stond daar al 'geruime' tijd.

Ik ga onder de A28 door. Ik maakte me al klaar op een stop voor een auto die van de uitvoegstrook kwam. Maar dat hoefde niet.
Ik sla na de uitvoegstrook linksaf, steek over en wordt daar ineens geconfronteerd met twee keuvelende meiden op de stoep waarvan ineens één van beiden het nodig vond om een stap schuin opzij te doen en haar pootje op het fietspad neer te zetten. De reden is me onduidelijk want de dames keuvelden ijverig verder, het leek niet direct op een aanstalte om afscheid te nemen van elkaar.

Dan het laatste gevalletje. Bij het Deltion een auto op het verplichte fietspad. In dit geval kon het denk ik echt niet anders. Een andere mogelijkheid is er niet voor de auto om daar het Deltion te bereiken. Ik denk dat de weg wat anders ingericht moet worden.

Maar goed, het was me het dagje wel dus.

Geen opmerkingen: