maandag 2 januari 2006

Remkabel (4)

Na afloop van de oliebollentocht hoorde ik van een 4e geval waarbij de remkabel gebroken was op de bekende plek onder het bevestigingspunt in de handgreep. Vandaag was de beurt aan mijn Versatile; het vijfde geval waarvan ik weet heb.
Ik rijd meestal met beide handen aan de handgrepen. Remmen doe ik doorgaans ook met twee handen. Zo ook vandaag. Ik stopte bij de supermarkt om boodschappen gaan doen. Een geluid, wat weg had van een knal, ging door m'n fiets. Direct voelde ik ook de tegenkracht in de remhendel verdwijnen. Ik wist direct waamee ik te maken had dankzij meldingen van anderen op internet.
Ik heb de boel opengeschroefd om het te bekijken. De middelste aders zijn nog wel heel; ik heb dus nog wel wát remkracht in de linker remhendel. Maar niet getreurd, geen angst, het systeem van de Versatile is prachtig, de rechter remhendel is (nog) wel goed en zolang dat het geval is, kan ik nog steeds beide voorremmen gebruiken. Mocht onverhoopt toch de rechter remkabel het ook begeven, dan heb ik nog de parkeerrem over. Die heeft absoluut niet mijn voorkeur om rijdend te gebruiken, maar het is altijd beter dan nik.
Kilometerstand op moment van breken: 3712 km

Morgen wilde ik toch al naar Dronten gaan met m'n Versatile, dan kan dit ook direct meegenomen worden.

2 opmerkingen:

Hans zei

Wilfred, heb jij nog de originele remgrepen of is het kabelgat al tot gleuf gemaakt?
Bij mij is de kabelgleuf door het langwerpig maken zo breed geworden dat het tonnetje niet netjes blijft liggen maar scheef zakt in het (te) brede gat. Misschien goed om daar even op te letten.
Groeten,
Hans.
PS. Handig als je zo gemakkelijk even naar Dronten kan fietsen. Ik denk er over een busje te huren.

WFvN zei

Ik lees je bericht nu ik terug ben uit Dronten; tikkie laat dus.
Maar ik geloof niet dat ik te maken krijg met datgene wat je beschrijft. Het gaatje in de nieuwe remhendels is welliswaar groter dan in de oude remhendels maar het gaat misschien om een halve millimeter meer. Het tonnetje heeft niet de gelegenheid om scheef te zakken voor zover ik heb kunnen beoordelen. Maar wel bedankt voor je opmerking.