dinsdag 3 januari 2006

Remkabel (5): Remhendels vervangen en meer

Ik kom zojuist bij Ligfietsshop Tempelman vandaan. Roland is een aardige tijd bezig geweest met m'n Versatile.
De remkabels zijn vervangen. Er lag nog een nieuw stel aangepaste remhendels; deze hebben een groter gat en aan de onderkant is het gat met een dikkere boor nog eens onder handen genomen waardoor er een soort trechter zichtbaar was. Ze hebben met een dunne boor het gat terplekke nog wat langwerpig gemaakt, want dat was nog niet het geval.

Tijdens het monteren van de nieuwe remkabels heb ik de kunst maar eens afgekeken want het systeem van de dubbele remgrepen was me nog niet helemaal duidelijk. Gezien hier 2 thuis 2 Versatiles in de garage staan, kan een beetje kennis op dat gebied geen kwaad.
Goed, de bediening is me wel duidelijk van die remgrepen maar de werkelijke montage niet. Ik meende dat er 4 losse binnenkabels gebruikt werden maar dat is niet het geval. Er wordt voor elke remhendel één binnenkabel en 2 buitenkabels gebruikt.
Roland merkte op dat het wieltje (wat de kabels koppelt) niet geheel soepel liep. Hij schroefde hem los en zag een lichte 'slijt'plek (slijtplek is een te groot woord, maar duidelijk was wel dat het wieltje aanliep tegen het aluminium plaatwerk waartegen hij gemonteerd zit). Een extra ringetje tussen de schijf en het aluminiumplaatje en het was opgelost. Het wieltje loopt nu soepel.

Iets anders waar Roland me op wees zijn de plastic kapjes bovenop de remhendels. Het was hem opgevallen (bij andere Versatiles) dat de bouten zo moeilijk door de gaten gaan. Dit komt doordat de gaten eigenlijk nét iets te hoog erin geboord zijn. Het kapje steunde op de remhendel; pas met wat extra aandrukken kan de bout door de hele remgreep heen. Dit had ook als gevolg dat de remhendel wat stroef liep; aan de binnenkant van het kapje is dan ook wat 'slijtage' te zien die veroorzaakt is door de remhendels. Dit aanlopen had als gevolg dat bij inknijpen en vervolgens loslaten van de remhendel, de remhendel niet helemaal terug in de uiterste stand maar bleef hangen.
Roland heeft de gaten in het kunststof kapje wat groter gemaakt (kleine ingreep die ik iedereen kan aanraden; ga ik ook doen bij Versatile 006). Nu kunnen de bouten wel zonder problemen door de remhendel gestoken worden. De remhendel heeft nu ook niet meer het 'weeë' gevoel maar beweegt uit zichzelf weer helemaal terug.

De remwerking van m'n fiets is nu merkbaar beter geworden. Ik had geen klachten, hij remde zodanig dat ik me veilig voelde maar het ritje in de Koewest van Kees van Malssen was me wel duidelijk dat de remwerking beter kon.

De remkabel die nog niet gebroken was, heb ik eens goed bekeken. Op zo'n 3 mm onder het kopje zat een stevige knik in de kabel. Geen wonder dat die kabels breken.

Het scharnier van de kap heeft een stel nieuwe glijbusjes gekregen. Dus ook dat probleem is opgelost. Ik ben weer helemaal happy.

Ik heb direct de nieuwe Versatile-in-wording maar eens bekeken. Er zijn weer wat aanpassingen:
  • Achterbrug heeft een wat ander model; hij is wat 'ronder'. Ziet er fraai uit. (geen foto's; had m'n toestel niet mee).
  • Achterbrug heeft nu een schijfrem als parkeerrem in plaats van een trommelrem
  • Bevestigingspunt van de achterbrug wordt gekit en daarna gepopt. Bij mijn Versatile is alleen gekit. Reden van het poppen is duidelijk: niet zozeer steviger maar zo kan er vlotter doorgewerkt worden. Voorheen (zoals met mijn fiets) moest de kit een dag drogen; nu kunnen ze gewoon doorwerken doordat de popnagels de boel op de plek houden. Praktisch oogpunt dus. Kapscharnier is aangepast; zoals ik bij de Versatile van Bob H. gezien heb. De glijbusjes maken plaats voor kogellagers. Onze Versatiles zullen op den duur ook die mechaniek krijgen. Tot die tijd hoef ik me weinig zorgen te maken; ik heb een stel busjes van Roland meegekregen die ik kan monteren zodra ze versleten zijn.

4 opmerkingen:

Anoniem zei

Een goed begin van het nieuwe jaar, zo'n tune-controle beurt. Dus ze zijn de versatile nog steeds aan het aanpassen. Zijn ze nu om en nabij nummer 30?
Sjef

WFvN zei

De Versatile is nog altijd een 'jonge' fiets; dat er nog altijd wijzigingen zijn, is niet zo vreemd. Als je ziet dat ook de _inmiddels in grote aantallen rondrijdende_ Quest ook nog aan veranderingen onderhevig is, is het niet zo vreemd.
Vandaag vroeg ik aan Roland met welk model hij bezig was; hij zei 'nummer 30 ofzo'. Dus of het nou 29, 30 of 31 is, weet ik niet.

Anoniem zei

Dag Wilfred,

De nieuwe Versatile die je hebt gezien bij Tempelman wordt de fiets voor mijn vriend Martijn. We zijn afgelopen vrijdag even wezen kijken en ik heb een paar foto's genomen, ook van de achterbrug (tenminste als de achterbrug is wat ik denk dat het is). Je kunt de foto's zien op jdgh.speed.planet.nl (eigen Linux server die niet altijd aan staat).

Groeten Johannes

WFvN zei

Hij ziet er nu toch wel meer 'af' uit want toen zat de kap er nog niet op en er ontbrak nog wel meer aan.
Tof kleurtje. Nog iets speciaals van parelmoer ofzo?

Hij is nog niet helemaal compleet zie ik; de spiegels ontbreken nog en de onderbak moet nog een zwart verflaagje krijgen. Wellicht moet er nog wat meer aan gebeuren.

Wel lekker vlot dat hij een maand eerder wordt afgeleverd; ik heb 2 maanden langer moeten wachten. Maar mooi dat het tempo opgevoerd wordt.

Die achterbrug is inderdaad degene die ik gezien heb; fraai ding zoals ik al zei.