donderdag 12 januari 2006

Mist

Vanmorgen was het flink mistig.

Opvallend: terwijl redelijk wat auto's met méér verlichting gaan rijden (mist-voorlichten aan naast hun dimlichten....... waarom monteert men nog mist-voorlichten op auto's; mensen weten helemaal niet hoe ze die moeten gebruiken blijkbaar), was ik enorm blij met m'n dimstand op de Luxeons. Bij inschakelen van de 'vol-stand' kreeg ik duidelijk een grotere lichtwaas voor me, dus snel weer omgeschakeld naar dimstand.

Ik heb het in de planning om nog een aantal witte 5mm LEDs in de neus te monteren zoals ik bij de Alleweder had. Dat spaart energie en is bij mist helemaal prettig om te voeren; op de Alleweder had ik ze schuin vooruit gericht. De berm werd vlak voor de fiets mooi opgelicht terwijl er voor me bar weinig licht terecht kwam. De berm kon ik goed in de gaten houden terwijl ik geen last had van m'n eigen verlichting vóór me (door de mist). Nog een reden dus om het 5mm-LED-plan door te laten gaan. Gewoon 4 LEDs links en 4 rechts in de neus zetten.

Die mist is wel ellendig voor je zicht op een ander punt: de bril is om de haverklap beslagen. Er wordt wel eens beweerd dat de beste ruitenwissers je oogleden zijn, met andere woorden: rijd zonder bril. Maar zonder bril rijden vind ik niet echt comfortabel; m'n 'ruitenwissers' moeten dan in flink tempo aan het 'wissen' gaan omdat m'n ogen door de kou/wind flink gaan tranen. Toch maar de bril op dus en af-en-toe met de vinger over de glazen gaan.

2 opmerkingen:

Hans zei

Waar ga je die extra leds monteren? Misschien in de twintex onder de bestaande lampenruitjes? Dan zijn ze in ieder geval naar boven een beetje afgeschermd.
Groeten, Hans.hansws

WFvN zei

Sowiezo in het twintex en inderdaad onder de bestaande lampenruitjes. Vooraan of achteraan weet ik nog niet. Ze moeten in ieder geval richting schuin-voor schijnen zodat ik met die LEDs van voren en van opzij gezien wordt én dat ze de berm verlichten. Ik denk dat ik er 4 naast elkaar zet onder elk ruitje waarbij de voorste onder de voorste punt van het ruitje komt te zitten en dan nog 3 richting achteren.