zaterdag 28 januari 2006

Onderhoud gepland

Inmiddels heb ik meer dan 4200 kilometer op de teller staan. Het wordt zo langzamerhand tijd om uit te kijken naar een datum voor de eerste servicebeurt.
Omdat ik mag genieten van school vakanties, is het wel zo prettig om de fiets in een schoolvakantie voor onderhoud naar Dronten te doen; ik kan maar wíl m'n fiets gewoon niet missen als ik moet werken. In wezen wil ik hem helemáál niet missen maarja.... je moet toch wat. Tegen die tijd zal hij nog net geen 5000 kilometer op de teller hebben. Maar de volgende schoolvakantie zal er meer dan 6000 op de teller staan naar schatting.

21 Februari staat hij ingepland bij ligfietsshop Tempelman.

Er zijn wat startersprobleempjes geweest met m'n fiets maar ik verwacht verder geen vreemde dingen. Wel wil ik ze vragen te kijken naar de rammel in m'n achterbrug. Ik heb het idee dat het minder is geworden maar misschien ben ik er inmiddels ook 'oost-indisch'-doof voor geworden. Ook zit ik te denken over een 29-tands tandwiel aan de Rohloffnaaf voor een lichter verzet. In principe is het verzet wat ik nu heb (met een 32-tands blad op die plek) zeker niet onaardig; de 2 aangepaste tandwielen van 17 en 18 tanden wat origineel beiden 16 was, heb ik absoluut geen spijt van. Als ik nu kijk hoe vaak ik de 14e versnelling gebruik, dan kan ik best nog een stapje lager. Een helling goed omhoog komen vind ik belangrijker dan in topsnelheid naar beneden suizen (hoewel dat laatste wel héérlijk is ;-) )
Verder mogen ze m'n veerpoten eens goed inspecteren. Ze zijn wat stroef. Ik heb ze onlangs wel voorzien van nieuw vet; industriëel kogellagervet; geen spul wat zo traag wordt als dikke stront door een trechter maar toch nog wel soepel blijft (hoewel het ongetwijfeld 'last' van de kou zal hebben). Ik heb niet direct het idee dat er wat mis is maar checken kan nooit kwaad.

Ik ben razend benieuwd hoe m'n fiets rijdt als de Rohloffnaaf nieuwe olie heeft gekregen. Ik heb al meerdere keren gehoord dat de naaf na de eerste olieverversing een stuk vlotter rijdt.

1 opmerking:

Hans zei

De rammel in de achterbrug van V021: ik heb er ook een (in nr.25). Het is gekoppeld aan de snelheid van de laatste ketting, niet aan de trapfrekwentie. Als de servicebeurt dit opheldert houd ik me aanbevolen voor de informatie :-)