vrijdag 20 januari 2006

Onbekend en toch bekend

Als velomobilist word je doorgaans best gezien met je (in de ogen van mensen) vreemde vervoersmiddel, tenminste, de fiets met berijder wordt gezien maar de berijder zelf is vaak moeilijk te identificeren. Ik zit doorgaans diep in m'n fiets weggedoken. Bij slecht weer is er een kier van misschien een centimeter hoogte tussen de klep van m'n pet en het dekje van de fiets. Aan de zijkant is ook bar weinig zichtbaar van mijzelf. M'n muts steekt welliswaar boven het dekje uit maar van mijzelf is bar weinig zichtbaar.

Gistermiddag moest ik voor het werk even naar de plaatselijke bouwmarkt voor 2 lege verfblikken (voor een leuke scheikundeproef die ik elk jaar in de klas doe). Tevens nog even een rolmaat gekocht, komt regelmatig van pas. Bij het afrekenen werd mij gewezen op gratis emmers; daarvan mocht ik er 1 meenemen. Ik pakte een emmer en bedankte de cassière en dacht hardop hoe ik die in de fiets mee moest krijgen. 'Och, u doet de boodschappen in de emmer en hangt de emmer aan het stuur' tipte de cassière. 'Dat gaat niet lukken; daar is mijn stuur niet geschikt voor; bovendien weet ik niet of hij in m'n fiets past', antwoordde ik. 'Oooooh..... ie komp uut Zwolle met die euh.....[ze maakte met haar handen een gebaar dat lijkt op rondtrappen van trappers]'

Nu zou ze me nog kunnen aanzien voor Gerrit S. met z'n witte Quest maar die rijdt 's ochtends erg vroeg door Wezep, op een moment dat nog veel mensen op één oor liggen. Mij kunnen ze 2x per dag zien op wat meer op de dag. Anoniem door het leven gaan met een velomobiel is best mogelijk maar een link met een velomobiel is door mensen blijkbaar toch wel vlot gelegd.

9 opmerkingen:

Anoniem zei

Dat proefje met het vlammetje en de knal zeker? altijd leuk.

Bij mij op de universiteit staat sinds kort een gele versatile. De eigenaar (bij mij onbekend) fietste tot die tijd altijd in een alleweder. Ben benieuwd wie het is.

Sjef

WFvN zei

Inderdaad, het vlammetje en de knal..... Vandaag heb ik de 2 blikken van gaten voorzien; verschillende formaten gaten. Beide bussen had ik gevuld en brandend; de vlam was niet meer zichtbaar. M'n collega kwam het lokaal binnen met de vraag of ik een CD wilde fikken. Hij had een paar passen gezet, ging het ene blik af. Hij schrok zich het apelazarus. Na bekomen te zijn van de schrik vervolgde hij z'n verhaal. Minuut later, het euvel vergeten en BOEM.... 2e blik ging >:)
Ge-wel-di-ge proef gewoon. Zeker als je het vertelt en op een gegeven moment twijfelend begint over 'tja.... nask-proeven mislukken nogal eens, ik begin nu ernstig te twijfelen..... hij is me nog nooit mislukt maar dit gaat toch niet goed', je gaat verder met 'ik maak eerst m'n verhaal af, dan proberen we het daarna nog een keer' en nog voordat het verhaal afgelopen is en de leerlingen niet meer op het blik letten en naar m'n verhaal luisteren..... BOEM

Wat betreft die gele V's, ik weet 2 eigenaars met een gele V:
Hans Schreuder en Bob Hartman
De laatste heeft een gehavende Versatile; die is beschadigd aan de zijkant. Verder was er een gele testVersatile, of die nog steeds geel is, weet ik niet. Die had een PET-kap. Mijn gok is dat hij een nieuwe kap heeft alleen in welke kleur?

Anoniem zei

Haha vooral als je een proef zo aanpakt dat het lijkt alsof je er zelf ook onzeker over bent is het mooi. Wij deden het -didactisch onverantwoord- met het doorgeven van zo'n blik. De afdrukken in het plafond lieten zien hoe het voorgaande jaren gegaan was.
Of de versatile een kap in afwijkend kleur of beschadiging had weet ik eigenlijk niet.
Wat vind je eigenlijk van de greenmachine? Een mooie fiets op de site maar wel errug duur!

WFvN zei

Greenmachine? Lijkt me een interessante fiets. Niet supersnel maar ook niet traag. Het meest aantrekkelijk vind ik nog wel de volledig ingesloten ketting en de Rohloffnaaf. Marrianne mopperde geregeld over een vieze broek bij haar Rider en doet dat nu nog bij haar Hurricane. Met de overstap van Rider naar Versatile was dat probleem gedeeltelijk opgelost. Wellicht dat ook het probleem van de Hurri zo opgelost gaat worden door hem in te ruilen voor een Greenmachine. Alleen moet de bankrekening dat wel toelaten uiteraard..... want inderdaad, goedkoop is anders maar hij lijkt me het geld wel waard.

Anoniem zei

Deze fiets lijkt ook heel erg op een Greenmachine, misschien ook wel leuk. http://www.hpv.org/scene/berlin/wir/clemens/lieger08.jpg op http://www.hpv.org/scene/berlin/wir/clemens/

Groeten

WIm

WFvN zei

Dat lijkt waarachtig wel een Greenmachine (of lijkt de Greenmachine juist op die fiets?)
De Masq zit ook in dezelfde hoek:
http://www.ligfiets.net/zelfbouwer/project.php?project_nr=8

http://www.ligfiets.net/zelfbouwer/images/1nf4pHRw.jpg

Ook best een fraai apparaat

Anoniem zei

Wilfred,
ligt Zwolle ook niet in Overijssel? Dan is dit stukje Bieslog http://bieslog.vpro.nl/programma/bieslog/news.jsp?news=26288735 wel leuk
groeten,
Jack

WFvN zei

Prachtig stukje :D
Lastig te lezen, zeker zodra je bij het commentaar van pliesie over de mobilofoon aankomt; da's even omschakelen.

Anoniem zei

Ligt Zwolle ook niet in Overijssel!!!!!

Geen wonder dat Jack Cyclevision naar Zandvoort wou hebben. Dat ligt tenminste net als Grootebroek ook in Holland........:)

Een teleurgesteld Plat Zwolsch fietser