woensdag 19 maart 2008

Wat ze zeggen (10)

Ik dacht de meeste dingen inmiddels wel gehoord te hebben als het gaat om m'n fiets. Het welbekende 'lui zijn'-commentaar in al z'n vormen, het commentaar over hoe laag en onzichtbaar die fiets wel is, etc. Maar vandaag toch een 'nieuwe' die ik de lezer van mijn weblog niet wil onthouden.

Ik reed in Zwolle over de Melkmarkt vanaf de Grote Kerk richting Rodetorenplein. Halverwege de Melkmarkt zit een smal straatje (Steenstraat). Vanuit de richting Steenstraat was een vrouw te fiets gekomen; met haar 2 kinderen, elk ook op een fiets. De vrouw wilde de doorgaande 'rijbaan' van de Melkmarkt oversteken en vervolgens of rechtdoor, of linksaf (in mijn richting). De vrouw komt van rechts en heeft dus in principe voorrang op mij. Ik nader haar met gepaste snelheid. Hard rijden heeft geen zin want 1) m'n conditie is slecht, 2) er liggen klinkers en 3) ik moest bij haar rechtsaf omdat ik de Steenstraat in wilde rijden. Ik geef netjes richting aan naar rechts, al tientallen meters vantevoren.

Tegen de tijd dat ik bij de vrouw ben, steekt de vrouw nog altijd niet over. Duidelijk is wel dat ze het wil doen. Noodgedwongen kom ik uiteindelijk bijna stil te staan omdat mevrouw het begrip 'zoveel mogelijk rechts houden' schijnbaar niet helemaal begrepen heeft. Naast mij lag een lage stoeprand, daar waar zij staat is geen stoeprand meer. Ik had niet voldoende ruimte om tussen haar en de stoeprand door te rijden naar rechts.

Maar goed, zij staat stil, ik sta bijna stil. Ik besluit uiteindelijk om dan maar voor het besluiteloze geval langs te fietsen om na haar rechtsaf te gaan. Juist op dat moment besluit mevrouw dus toch maar op te trekken. Tja....
Of ik of zij nou eerst is gegaan, ik weet het niet meer. Wel weet ik dat we elkaar verder niet geraakt hebben ofzo. En haar reactie weet ik nog maar al te goed. Met een verontwaardigde toon zegt ze: "Sorry hoor! Ik ben niet ben niet bekend met zo'n ding.'
Ik heb maar even terug geroepen: 'De regels zijn er niet anders door hoor!'

Maar goed, het is dus schijnbaar mijn schuld dat zij links stond in plaats van rechts. Ook is het dus mijn schuld dat zij vervolgens enigszins in het nauw komt omdat we op dezelfde plek wilden rijden terwijl we niets met elkaar te maken hadden gehad als mevrouw gewoon rechts gereden had. Ook mijn schuld dat ze beroerd slecht weet wat richtingaanwijzers precies aangeven (goed, bij auto's worden ze zo weinig gebruikt dat ze mogelijk inderdaad onbekend is met het fenomeen 'richtingaanwijzer').

Geen opmerkingen: