woensdag 12 maart 2008

Buienradar.nl, bedankt!

Vandaag was forse wind voorspeld. Windstoten van meer dan 100 km/h zouden er rond het middaguur zijn. Daarna zou het rustiger worden volgens Teletekst.

Vanmorgen viel het enorm mee met de wind dus ben ik met de fiets naar het werk gegaan. Dat ging ook zonder problemen. Hoe ik terug zou gaan naar huis, was nog niet zeker. Mogelijk zou dat een lift worden bij een collega of anders het openbaar vervoer mocht de wind me te hard zijn in de middag.

Toen vanmiddag m'n laatste les eindigde was het buiten dikke ellende. Enorme hoosbuien en forse windstoten vlogen om het gebouw. Ik heb toen besloten om m'n andere werkzaamheden niet thuis maar op het werk. Intussen heb ik ook Buienradar.nl geraadpleegd. Behalve neerslag kan je ook zaken als 'zicht', temperatuur en wind bekijken. Buienradar kan wat fraaie grafiekjes van prognoses produceren. Ik heb daar dankbaar gebruik van gemaakt. Zowel windkracht en windstoten heb ik opgezocht voor Lelystad en Twente (daar ligt Zwolle enigszins tussenin). Daaruit heb ik opgemaakt dat de wind tussen 15.20h en 16.00h wat rustiger zou zijn; zowel windkracht als windstoten. Dus ben ik om 15.20h in de fiets gestapt en naar huis gereden.

Onderweg heb ik in Spoolde wel even flink wat zijwind gehad van de linker kant. Gelukkig is het daar vrij rustig dus ben ik mooi links gaan rijden zodat ik rechts wat ruimte over had en zodat ook m'n fiets wat meer naar links helde door de bolling van het wegdek. Ik heb geen andere weggebruikers gezien dus geen punt.
Verder was het Twistvlietpad ook even flink opletten. Ik zou de wind daar bijna van recht voor moeten hebben maar de huizen langs het pad laten de wind verradelijk draaien waardoor ik toch een paar keer een flinke drukker van links heb gehad.

Met deze wind ben je met de velomobiel duidelijk in het voordeel ten opzichte van de normale fiets. Waar fietsers soms tegen de wind in moeten ploeteren kan ik rustig/op m'n gemakje met 22 km/h of nog hogere snelheid tegen de wind in rijden.

Maar ik ben gelukkig zonder problemen weer thuis gekomen met de fiets.

Geen opmerkingen: