donderdag 20 maart 2008

Lekke band?

Vanmorgen heb ik m'n banden opgepompt. Volgens m'n Topeak pompje zat er nog iets van 3 à 4 bar in m'n banden; beetje weinig dus als ik normaal tussen 6 en 7 erin wil hebben.

Maar toen ik vanmiddag naar huis reed, wilde de eerste bocht naar links zeer moeizaam.... dus zachte rechter band. Direct ben ik terug gegaan naar het werk (was net 10 meter de oprit af) en heb m'n band vervangen. Direct heb ik even gezocht naar het lek in de zachte band. Die kon ik niet vinden in eerste instantie. Dus onder de kraan gehouden.... maar geen lek. Toen nog maar eens met zeep op de band zitten hannesen. Toen ik ook daarmee niets vond spoelde ik de zeep van de band af. En ineens had ik het lek gevonden. Ik zag toch wat belletjes: bij het ventiel.
Het betreft een frans ventiel. Nu weet ik iets wat ik vanmiddag nog niet wist. Het ventiel bestaat uit meer dingen dan alleen het dunne palletje, het kleine schroefje en het busje wat in de band zit. Het schroefje en palletje zit blijkbaar op z'n beurt ook weer in het busje in de band geschroefd. Dus ik heb dat aangedraaid en 'lek' gedicht.

Dit 'lek' komt overigens niet op m'n waslijst met andere echte lekken

3 opmerkingen:

Anoniem zei

Zo'n zijband is ook nog tamelijk makkelijk te vervangen net als bij mijn Alleweder, anders is dit bij het achterwiel. Ook bij de Versatile is die weer tweezijdig opgehangen meen ik, hoewel eenvoudiger bereikbaar.
Voor 't achterwiel heb ik altijd 'n 'thuiskomertje' bij me.
Het idee is gejat maar mijn uitvoering is:'n Doorgeknipte 27" binnenband met omgevouwen uiteinden. Strak samengetrokken met plakband die uiteinden en ingesnoerd met plakband. Daar 'n tairib overheen vd afdichting, alle scherps daar afgeveild maar ook 't blokje wederom omwikkeld met plakband. Voor de proef blijkt 't wel bijna 'n etmaal op spanning te blijven eenmaal opgepompt!
De lekke binnenband kan om de achtervork geknoopt worden (maar dat zal bekend zijn) om in de warme woon- of werkplek aangekomen comfortabel te repareren...

WFvN zei

De Versatile heeft alle 3 wielen enkelzijdig opgehangen. Het achterwiel is aan de linkerkant opgehangen en heeft dus de rechterkant vrij. Geen punt dus bij het vervangen van een achterbandje.
Voor Flevobike Alleweders zijn er trouwens ook achterbruggen met enkelzijdige ophanging!!!

De 'groterematenbandworsttip' kende ik al. Simpel maar doeltreffend (genoeg) inderdaad om thuis te komen. Geen ervaring ermee en ik verwacht dat het wat zal hobbelen maar liever dat dan lopen.

Harry Lieben zei

Sommige franse ventielen kun je idd. uit elkaar halen. Meestal kan het niet hoor.