maandag 17 maart 2008

Fietscomputerperikelen

Vandaag heb ik voor het werk een rondje Zwolle-Wezep-Kampen-Zwolle gemaakt.
Op de heenweg in m'n woonwijk had ik een zeer irritante gast op de fiets die achter me kwam rijden. De stakker leed aan een acute aanval van LAS (voor niet-insiders: ligfiets aanhaaksyndroom). Nee, geen irritante gast, dat meen ik niet. De man in kwestie wilde duidelijk aanhaken. Liggend op z'n 'ligstuur' (als je dan toch wil liggen, doe het dan zonder je genitaliƫn in de knel te drukken en neem gewoon een ligfiets ;-) ) presteerde hij het toch om aan te haken en aangehaakt te blijven ondanks m'n opgevoerde snelheid tot 39 km/h. Ik kon hem van z'n LAS afhelpen door naar rechts af te slaan waar hij blijkbaar links moest. Maar die man heeft dus een beste conditie voor zover ik het kon beoordelen.

Verder was het in Kampen vandaag ook even 'leuk'. Ik reed op de Europalaan richting huis. Ergens halverwege kwamen wat fietsers van rechts die mij voorran moesten verlenen. De voorste fietser (man met capuchon over z'n hoofd) had z'n blik op oneindig, of in ieder geval niet daar waar die wezen moest want zonder het fietspad (waar hij voorrang op moest verlenen) in de gaten te houden, wilde hij gewoon rechtdoor knallen. Een ingedrukte claxon kon de man tot inzicht brengen. Welliswaar ene halve fietslengte later dan gewenst maar in ieder geval zonder een aanrijding te krijgen (waar ook een forse remactie van mij voor nodig was overigens)

Op de fietsweg tussen 's Heerenbroek en Westenholte heb ik vandaag heel wat meer auto's zien rijden. Op een gegeven moment wilde ik m'n snelheid aflezen om een schatting te maken van de snelheid van de aanwezige auto's. M'n fietscomputer gaf 0 km/h aan terwijl ik toch zou zweren dat ik duidelijk met enige vaart over de fietsweg reed. Toch weer ellende met de fietscomputer dus. Enkele tellen later verscheen m'n snelheid weer om daarna tot thuis ook gewoon dat te blijven doen.
's Avonds moest ik even een boodschap doen. Bij vertrek vertikte m'n fietscomputer het weer. Ik heb toen het magneetje en de magneetopnemers voor de zekerheid goed bij elkaar in de buurt gedrukt. Oor bij het wiel en jawel, ik hoorde een klikje van het reedcontact. Maar m'n teller vertikte het nog steeds. Volgende stap was het omprikken van de kabels (ik heb onlangs een tweede magneetopnemer geplaatst en voorzien van dezelfde stekkertjes zodat ik binnen een paar seconden van magneetopnemer kon wisselen). Nog gaf m'n fietscomputer geen snelheid weer. Pas toen ik de fietscomputer van z'n voet gehaald had en weer terug geplaatst, deed hij het weer.
Misschien toch een slecht contact tussen voet en fietscomputer? Zo ja, toch apart want ik demonteer de fietscomputer maar zelden. Echt kans om te slijten heeft hij dus niet volgens mij.

Geen opmerkingen: