woensdag 5 maart 2008

Hasselterweg

'Anoniem' heeft een reactie geplaatst in een ander bericht en vroeg naar mijn bevindingen met de Hasselterweg. Toevallig moest ik daar vandaag overheen en heb ik iets om over te schrijven. Dus een reactie op de opmerking staat in dit bericht.

Vandaag moest ik naar Kampen. Inmiddels is mijn route gewijzigd van de 'binnendoorweg' naar 's Heerenbroek gewijzigd naar een route via Rozentunnel en Hasselterweg.

Ik ben er een paar keer met de auto langs gekomen (niet erover!) en verwonderde mij over auto's die over het 'fietspad' reden. Ik was in de veronderstelling dat het een fietspad was en daar hoort een auto niet te komen.

Maar goed, vanmorgen dus via de Rozentunnel naar de Hasselterweg gereden. Op een gegeven moment kom je vanaf de oude Voorsterweg bij een stuk waar wegwerkborden dwars op de weg staan die 2 doorgangen hebben voor fietsers. Daarbij staat ook een 'verplicht (brom-)fietspad'bord. Ik rijd tussen die wegwerkborden door en kom op de Hasselterweg uit (wist de naam op dat moment niet). Heel in de verte zie ik een auto-achtig gestalte van mij af rijden. Ik kon niet goed zien of het nou een kleine auto zoals een Cuore was of een brommobieltje. Ik ben het ook niet te weten gekomen want het voertuig reed sneller dan ik.

Halverwege de Hasselterweg zie ik ineens een auto op me afkomen. Duidelijk was wel dat dit géén brommobieltje was; dit was een BMW en die leveren bij mijn weten geen brommobieltjes, zeker niet met de breedte van een auto. Hoewel ik wist dat dit 'fietspad' (nog altijd in de veronderstelling dat het een fietspad is) gebruikt werd door auto's maar schrok toch wat van de aanwezigheid van dat grote motorvoertuig. De snelheid vond ik verder niet bezwaarlijk hoog; naar schatting reed de auto 40 km/h maar de aanwezigheid stoorde me wel wat.

Aan het einde van de Hasselterweg speurde ik naar de blauwe ronde borden met afbeelding van (brom-)fiets erop maar kon die niet vinden. Dus ik was even wat verward over het hele gebeuren en kon me op dat moment de aanwezigheid van die auto indenken (die ik overigens met seinlicht heb geprobeerd aan het verstand te peuteren dat die daar niet hoorde te rijden).

In 's Heerenbroek zag ik aan weerszijden van de rijbaan blauwe busjes staan. Bij het busje aan 'mijn' kant stond iemand met fluorgeel hesje aan en daaronder een blauw pak. Ik meende een politieuniform met bijbehorende insignes etc. te herkennen. Omdat de agent buiten de auto mogelijk een bekeuring aan het uitschrijven was, ben ik voorbij gereden want ik wilde wel graag een vraag stellen maar ga niet bij het uitschrijven van een bon staan koekeloeren. Maar toen ik voorbij reed zag ik dat in het busje ook een agent zat dus ben ik gestopt en uitgestapt. Ik ben naar de agenten toegelopen en heb gevraagd hoe het nou zit met die weg, dat ik daar een auto zag rijden en dat ik daar wat van opkeek.

De ene agent kon me wat meer vertellen. Hij vond de constructie daar wat vreemd. Hij wist dat aan de 's Heerenbroekse kant van het pad géén blauwe ronde borden staan maar aan de andere kant wel. Hij wist ook te vertellen dat collega's uit Kampen al eens auto's beboet hadden voor het rijden op die weg. Hij zou wat navraag gaan doen over het doel van die weg maar hij meende dat het stiekum toch géén fietspad is. Net na de eerder genoemde wegwerkborden zit namelijk een stukje weg naar links die aansluit op de weg naar de dijk. Die had ik niet opgemerkt; wel zag ik op die plek een onverhard stuk omhoog waar wat werkwagens stonden. Maar in ieder geval zouden de auto's dus toch geheel legaal op de Hasselterweg mogen rijden want aan beide zijden staan dus géén blauwe borden met (brom-)fiets erop.

Teruggaande heb ik nog een keer goed opgelet. Aan de kant van 's Heerenbroek staan echt geen blauwe borden dus dat had ik goed gezien. Aan de kant van Westenholte zit inderdaad een zijweg waar auto's dus legaal vandaan kunnen komen.

Ten onrechte heb ik dus geseind naar de automobiliste van de grijze BMW. Bij deze mijn verontschuldigingen. Vermoedelijk zal de bestuurster dit niet lezen maar de verontschuldiging blijft bestaan.

Maar ik vind het een erg vreemde constructie. De stroken asfalt aan weerszijden zijn te smal voor een auto maar ook de strook stenen in het midden. Op één of andere manier mogen ze toch wel wat meer duidelijkheid aanbrengen denk ik want ik vind het maar een vage bedoening en met mij blijkbaar ook meerdere agenten.
Wat dat betreft vind ik de fietsstraat van de Spoolderbergweg een stuk duidelijker om één of andere reden terwijl dat rode asfalt juist éérder doet suggereren dat het om een fietspad gaat dan om een weg waar een auto mag rijden.

Verder vind ik de Hasselterweg héééééérlijk rijden. Mooi, glad, nieuw asfalt wat een lange strook rechtuit is; ideaal voor velomobielen.

[edit]
De eerste reactie geplaatst is naar aanleiding van bovenstaand bericht geeft meer duidelijkheid. Zie daarvoor deze PDF.

Wat in ieder geval snel duidelijk wordt is waarom die vreemde constructie van 3 stroken. Na lezen van volgende quote is het mij een stuk helderder:
Steeds is min of meer voor dezelfde vormgeving gekozen: een bult van plusminus acht centimeter hoogte die de weg in twee smalle rijlopers verdeelt.
Auto’s kunnen passeren maar de bult in het midden zorgt voor gepaste snelheid.


Toch vind ik de constructie van de Spoolderbergweg een stuk aangenamer hoewel dat voor automobilisten wellicht een stuk uitnodigender is om harder te rijden maar die ervaring heb ik nog niet (maar dat kan ook komen omdat ik daar altijd met de helling omlaag rijd waarbij mijn eigen snelheid een stukje hoger ligt).

Aan het aantal auto's op de Hasselterweg kan het niet liggen. Goed, als fervent fietser wens ik geen enkele auto te zien op een (vermeend) fietspad maar van véél auto's op die fietsstraat van de Hasselterweg kan ik niet spreken. Wellicht zijn die momenten er wel maar die heb ik niet gezien, niet vanuit de auto, niet vanuit m'n fiets.

Een volgend opmerkelijk stukje uit de PDF is deze:

Ook uit dit onderzoek blijkt dat op een fietsweg minder hard wordt gereden.


Hoewel ik van nabij dus maar één auto heb meegemaakt op de Hasselterweg (wat dus niet echt een mooi aantal is voor statistieken en onderzoeken), kan ik in ieder geval zeggen dat die éne auto goed past bij de aangehaalde tekst.

Nu ik weet dat het een fietsweg is (het concept kende ik al wel maar niet met deze constructie) kan ik zelf wel een simpele suggestie doen om één en ander duidelijker te maken voor de gebruikers: plaats gewoon aan beide uiteindes van de fietsstraat een bord met daarop melding dat het een fietsstraat betreft! Dat zal nog niet voor iedereen duidelijk zijn (ik weet niet hoeveel mensen bekend zijn met fietsstraten) maar het bord met de auto, de fiets en de term 'fietsstraat' kan al heel wat opheldering geven denk ik. Het had mij vanmorgen in ieder geval wel geholpen.

Maar wat betreft het gehele concept 'fietsstraten', tot dusver vind ik het een goed idee. Ik ken er nu 3 (Spoolderbergweg, Hasselterweg en de Vondelkade (en ik weet dat de Zwarteweg ook een Fietsstraat is/wordt maar daar heb ik géén ervaring mee) en denk dat deze 3 best een succes zijn/kunnen worden.

3 opmerkingen:

Anoniem zei

Lees het verhaal op http://www.fietsberaad.nl/index.cfm?repository=Voorzichtig met de fietsweg maar eens

WFvN zei

Dank, dat geeft heel wat meer duidelijkheid. Bericht krijgt een edit

Anoniem zei

Laatste reactie op het meldpunt al gezien? http://www.fietsersbond.nl/link_meldpunt.asp?id=14420