woensdag 16 april 2008

Lekker stel; lente in de bol?

Gisteren heb ik een rondje Zwolle-Wezep-Kampen-Zwolle gereden en in de (ongeveer) 46 kilometer toch wel een paar dingen meegemaakt.

Allereerst het eerste stukje rit van Zwolle naar Wezep. In Spoolde werd ik bijna van de sokken gereden door een automobilist die het schijnbaar niets zegt dat er snelheidsbeperkingen gelden en dat bestuurders (dus ook fietsers) van rechts voorrang hebben op een gelijkwaardige 'kruising'.

Het ritje van Wezep naar Kampen heb ik 2x een auto op het fietspad aangetroffen met de alarmlichten aan. De eerste keer was bij de aanleg van de Hanzelijn. Er staat ook daar zo'n mooi bord met 'wij letten op jou, let jij ook op ons?' Schijnbaar moet dat maar deels toegepast worden en dan alleen vanuit de fietser. Ik moest daar als fietser op een vrij onoverzichtelijke plek (vanwege het busje op het fietspad, de naderende bocht naar links en het viaduct achter me) de rijbaan opsteken waar 80 gereden mag worden maar waar veel automobilisten daar ook maar weinig boodschap aan hebben.

Vervolgens op de Europa-Allee. Hoe die auto daar gekomen is, weet ik niet maar zomaar plompverloren stond er een auto op het fietspad. Geen bestuurder erin of erbij. Alarmlichten aan. Wederom het excuus om je auto zo vreemd op het fietspad te parkeren? Groenstroken genog om de auto op te plaatsen.

Op de terugweg naar huis was het ook feest. In m'n woonwijk komt het fietspad uit op een parkeerplaats waarbij het fietspad van rechts komt voor automobilisten. Van links komt een dame de bocht omzwalken met haar MPV maar vindt het onnodig om het fietspad in de gaten te houden. Waarom zou je ook als je op zoek bent naar een parkeervak?
Met dat ze de bocht omzeilt en niet kijkt, rijdt ze me bijna in de poeier omdat ze hélemaal rechts gaat rijden (terwijl de doorsnee auto middenop rijdt; het is toch éénrichtingsverkeer). Vervolgens gaat ze wel middenop rijden en remt af en lijkt het vak links in te willen duiken. Ik wil rechts voorbij rijden. Ineens besluit ze toch maar niet het vak naar links te nemen maar ineens op te trekken en mij voor de tweede keer te snijden waarbij ze ineens naar rechts schiet een parkeervak in. Over de schouder kijken om de dode hoek te controleren heeft mevrouw schijnbaar ook nog nooit van gehoord.

Verder was er een stuk terug op de plek waar ik m'n woonwijk binnenrijd veel nieuwbouw bezig. Daar worden fietsen op een klein parallelweggetje gestuurd. De heren bouwvakkers vinden dat parallelweggetje ideaal om flink vol te parkeren. Goed, dat is geen fietspad dus màg het daar ook. Minder handig is echter dat bij het begin van het weggetje 2 grote betonnen rioleringsblokken staan aan weerszijden om autoverkeer tegen te houden. Parkeren doen die bouwvakkers bij voorkeur bijna pal voor die smalle opening waar fietsers dus nog wel fatsoenlijke doorgang moeten vinden. Helaas, doorgang is beroerd smal geworden dus ben ik de rijbaan maar opgegaan.

Maar goed, verder heb ik wel drie lekkere ritjes gehad. Hoewel, Wezep Kampen ging niet zo vlot omdat ik daar forse wind van voren had. Met snelheden tussen 25 en 30 km/h moest ik genoegen nemen. Maar teruggaande van Kampen naar Zwolle was het feest. Grote stukken 38 km/h en meer op de teller gezet. Op het laatste stuk tussen 's Heerenbroek en Westenholte heb ik zelfs 44 km/h op de teller gezet. Achter mij naderde een auto. Die heb ik getracht voor te blijven en dat is gelukt.

1 opmerking:

Mark Van den Borre zei

Lijkt wel bijna België als ik het zo lees...