vrijdag 11 april 2008

'Je ziet ze niet, ze zijn ook zóó laag'

In het verleden heb ik al vaker geschreven over de term 'Je ziet ze niet, ze zijn ook zóó laag'. Vandaag heb ik hem niet gehoord maar de gedachte schoot wel door m'n hoofd toen ik over de Veerallee reed (of de parallelweg eraan). Op de rijbaan reed namelijk een tamelijk laag voertuig: een DeLorean. Ik heb eens goed gelet op hoe hoog de bestuurder zit in zo'n DeLorean. Het hoofd van hem was nagenoeg even hoog als het mijne.
Een snelle zoektocht op internet en ik kwam op de wiki-site die hierboven gelinkt staat. Mijn vermoeden is aardig juist. De DeLorean is slechts 114 cm hoog. En daarmee klopt mijn vermoeden dus.

Ik vraag me af of die DeLoreanrijder (en ook destijds de Donkervoortrijder die ik bij de Spooldersluis zag) ook de opmerking naar z'n hoofd krijgt dat hij zo slecht te zien is en/of dat hij een vlaggetje moet monteren.

Hoewel heel wat van die sportwagens gewoon brute benzineverslinders zijn, vind ik het toch wel leuk om af en toe zo'n geval te zien rondrijden. De DeLorean is nog een beetje extra speciaal omdat ik de films van Back To The Future in m'n jeugd erg mooi vond.

[edit]
Ik heb voor de gein even 2 plaatjes bewerkt. Een plaatje van een DeLorean DMC12 en een Versatile op gelijke schaal gemaakt en vervolgens de Versatile deels transparant over de DeLorean geplakt. Hier valt goed te zien hoe laag zo'n DeLorean is (of hoe betrekkelijk 'hoog' een Versatile). in de Versatile zou je met je hoofd zelfs wel hogre kunnen zitten dan in een DeLorean.

In de foto staan de deuren van de DeLorean open maar een beetje verbeelding kan de daklijn vast wel duidelijk maken. Kijk ook even naar de hoofdsteunen in de DeLorean en vergelijk de positie van die hoofdsteunen met de rolbeugel van de Versatile.

2 opmerkingen:

allewedertje zei

Zichtbaarheid in het verkeer heeft niet alleen te maken met de hoogte van het voertuig waarmee je rijdt, maar oa. vooral ook met omvang ervan. Ook een DeLorean is een voertuig op 4 wielen met breedte en lengte zoals de meeste autoos, rijdt daarom ook waar alle andere autoos rijden en zal alleen al daarom stukken beter opvallen voor andere automobilisten. Daar zul je met geen enkele vm tegenop kunnen kwa zichtbaarheid, tenzij je er eentje van gelijkaardige grootte maakt en ook alleen maar op de rijbaan rijdt. Ik heb zo ooit eens een foto gezien van een Critical Mass waarbij gewone bukfietsers met een frame ter grootte van een auto rond zich rondfietsten, man, wat een ruimte nam dat in !

Anoniem zei

Ondanks dat ik VM's een warm hart toedraag, ben ik het eens met allewedertje. Lage auto's zijn al slecht zichtbaar (doch zelfs een Donkervoort heeft nog een brede rolbeugel), maar bij VM's heeft men extra zijn best gedaan het frontaal oppervlak (en de totale omvang) ervan te minimaliseren rond het lichaam van 1 persoon, teneinde een zo laag mogelijke luchtweerstan en zwaartepunt te creëren (omdat een driewieler anders makkelijker dan gewenst kapseizen kan). Een Delorean heeft een frontaal oppervlak van bijna 2 vierkante meter (1,14x1,87) met grote spiegelende ruiten, een VM meet frontaal slechts tussen de 0,5 en 0,7 vierkante meter. In zijaanzicht en schuin zijn de visuele verhoudingen ook in die orde van grootte. Daarboven speelt de zeldzaamheid van VM's ook nog mee in de snelheid waarmee overig verkeer het 'object' herkent en associeert als een andere verkeersdeelnemer. Ook de relatief hoge snelheid van VM's werkt hieraan mee.

Ik ben zelf goed bekend met VM's maar schrok onlangs zelf nog op mijn bukfiets van een grijze (goede schutkleur!) Quest die in de stad al spookrijdend op het fietspad op mij af kwam en in no-time langs me schoof. Het was een geluk dat hij en ik beiden rechts reden op dat moment, want ik zag pas dit 'iets' opduiken toen 'het' vlakbij (<10m) was en hij was me al voorbij voordat ik goed en wel besefte dat er een Quest op mijn pad zat en kon reageren.

Als je zo laat mogelijk gezien wilt worden, zoveel mogelijk mensen verbouwereerd achter je wilt laten en het grootste risico op een aanrijding wilt lopen, wint de ligfietser gekleed in grijs of zwart hard op een non-faired lowracher recumbent door de stad scheurt het van iedereen ;) .

Desalniettemin, veel VM-plezier!