woensdag 13 februari 2008

SIS, RAS en LIS

Een weekje griep doet je conditie geen goed. Neem daarbij de lagere temperaturen van de laatste dagen en je voelt hem al: ik fiets geen recordsnelheden.

Om m'n conditie wat op peil te krijgen, heb ik gisteren de achtervolging ingezet toen een snorfietser mij voorbij kwam rijden. Die dingen mogen maar 25 km/h maar op mijn teller reed hij zo'n 32 km/h. Ik heb hem een kilometer kunnen bijbenen. Daarna ging hij een andere route dan ik. Maar goed, dat was dus een gevalletje SIS.

Gistermiddag op weg naar huis kreeg ik het weer op m'n heupen. Een racefietser reed voor me langs op de rijbaan. Ik ben even later in zijn richting gereden maar heb het fietspad genomen omdat ik van m'n conditie geen flinke snelheden verwachtte. De racefietser bleef op de rijbaan rijden met een snelheid van 27 km/h. Hij hield z'n handen bovenop het stuur; hij was dus tamelijk rustig aan het toeren.

Een eind verderop moest ik van het fietspad af omdat er weer eens een vrachtwagen het fietspad stond te blokkeren. Dus ik haakte achter de racefietser. Z'n tempo vond ik wel aardig dus had niet direct de planning om hem in te halen. De racefietser zag ook het obstakel op het fietspad en zelfs deels op de rijbaan. Hij had ook in de gaten dat ik achter hem reed. Hij bewoog z'n linker hand ten teken dat ik hem voorbij mocht/moest/kon steken voordat we de vrachtwagen gepasseerd waren. Dat heb ik gedaan. Direct haakte de racefietser aan. Ik besloot om maar eens wat meer door te trappen en niet veel later reed ik 38 km/h met de racefietser in m'n achterwiel. Dat ging een forse tijd zo door totdat ik bij het einde van de bebouwde kom weer het fietspad op ging. Dat rijdt toch echt minder snel dan de rijbaan dus m'n snelheid zakte af naar 32 km/h. Een eindje verderop werd het fietspad beter met asfalt dus kon ik weer 35 gaan rijden. De racefietser hing nog altijd in m'n achterwiel.

Even na de afslag naar industrieterrein Hattem haalde de racefietser mij in. Ik schat dat hij weer 40 ging rijden. Voor mij op dat moment echt teveel; ik vond het wel goed.

Ik zie ze niet vaak maar zo heel af en toe ontmoet ik toch een èchte racefietser zoals gisteren.

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Ook 'n LIStige manier van afkortingen gebruiken natuurlijk, waar Mick dan maar van maakt: Onverklaarbare RASpoetin achtige conditiestagnatie resulterend
in Shimano SIS-prestaties (want niet voor niets de goedkoopste derailleur, ook 't snelst stuk!)
Of toch iets anders WFvN? Niet verslappen jongen!

WFvN zei

Goed, de afkortingen:

De eerste letter kan vanalles zijn zoals Racefiets, Brommer, Snorfiets, Ligfiets. De tweede letter kan staan voor Inhaal- of voor Aanhaak. De derde letter staat voor Syndroom.

Kortom: SIS is Snorfiets Inhaal Syndroom, RAS is Racefiets Aanhaak Syndroom (meestal is dat RIS maar wegens verslapte conditie heb ik het gehouden bij RAS). En tot slot nog LIS wat dus Ligfiets Inhaal Syndroom is.

In sommige gevallen wil de middelste letter ook nog wel eens een V zijn. Bijvoorbeeld RVS staat voor Racefiets Voorblijf Syndroom; ook zo'n aandoening waar liggers last van kunnen hebben zodra ze een racefiets in hun achteruitkijkspiegel zien opdoemen.