maandag 25 februari 2008

Knutselen aan de fietscomputerbedrading

Vandaag ben ik aan het knutselen gegaan om de fietscomputer weer z'n werk te laten doen. Ik heb een paar (nuttige) ritjes zonder teller gemaakt die ongeveer bij elkaar evenveel zijn als het teveel wat de laatste rit met computer heeft opgeleverd. Één van die ritjes was een bezoekje aan de elektronicaboer voor nieuwe reedcontactjes.

Thuis aangekomen heb ik eerst maar eens de magneetopnemer open gemaakt om te zien wat er mis is met het reedcontact. Vreemdgenoeg kon ik geen barst of iets dergelijks ontdekken. Hij zat nog netjes in smeltlijm gegoten. Vervolgens met de magneet de werking controleren terwijl halverwege de draad (bij de kap waar ik stekkertjes heb zitten mocht de kap er een keer af moeten) een multimeter de weerstand heeft gemeten en elke keer een piepje gaf als het contact gesloten werd. Ik kon geen problemen ontdekken. Erg vervelend vind ik dat, ik heb liefst dat de boel goed werkt. Mocht dat niet het geval zijn, dan heb ik graag dat het zodanig kapot is dat het euvel duidelijk is. Niet graag heb ik dat iets niet goed werkt en het euvel is niet te vinden.... zoals nu.....

Bij de elektronicaboer heb ik wat losse reedcontactjes gehaald maar ook 1 exemplaar welke voorzien is van draden en direct ingegoten in een kunsthars in een buisje.
De 'oude' situatie heb ik gelaten zoals die is (omdat het nog/weer werkt) maar een tweede reedcontact (die nieuwe met draden) ook gemonteerd met bedrading naar het scharnier van de kap. Mocht ik nu weer ellende krijgen, dan kan ik de stekkertjes bij de kap omprikken en zo het nieuwe reedtontact gaan gebruiken.

1 opmerking:

Hans zei

Het is bij mij een paar keer gebeurd dat een heel kleine verschuiving van magneetje en/of reedrelais dit soort problemen oploste.
Dit is inderdaad een heel vervelend soort probleem. Succes!

Hans