vrijdag 7 december 2007

Werk aan de weg, regen en natte kont en gesneden

De Zuiderzeestraatweg wordt ter hoogte van het wokrestaurant flink aangepakt. Ik heb begrepen dat ze er een 60 km zone van willen maken met bijbehorende constructie (welke dat ook maar mag zijn).
In ieder geval is het asfalt afgeschraapt, zijn ze bezig met trottoirbanden aan te leggen en vast nog wel meer dan dat.
Vanmorgen kon ik mijn weg weer niet vervolgen via het fietspad want een grote graafmachine was bezig op het fietspad. Ik ben daarom de rijbaan op gegaan maar ook daar was het allemaal niet echt duidelijk hoe ik verder kon. Ik heb daarom een werkman gevraagd hoe ik verder kon. Hij wees me de plek waar ik het fietspad weer op kon rijden.
Net weer op het fietspad komt er een brommer achter me rijden. Ik probeer rechts te houden maar dat lukte niet al te best omdat ik last had van z'n verlichting in m'n achteruitkijkspiegel. IJverige pogingen van mij om ruimte te maken werden niet beantwoord met een inhaalactie. Ik heb toen maar besloten de spiegels omhoog te kantelen zodat ik geen last had van z'n verlichting en midden op het fietspad te gaan rijden zolang ik nog bij het werk-aan-de-weg was. Ik zag bar weinig door het slechte weer dus ik vond het wel best. Daarbij kwam ook nog eens dat het fietspad zelf in zéér beroerde staat was. Het asfalt was afgeschraapt waardoor er een klinkergebeuren tevoorschijn was gekomen. Dit lag verre van strak gelegd en ook nog eens niet in visgraatverband maar in een soort 'blokverband'. Het reed zeer onaangenaam. Gelukkig is dat maar zeer tijdelijk.

Op het werk kwam het water met bakken uit de lucht, 10 minuten voordat ik naar huis zou vertrekken. Het was echt enorm slecht weer. Toen m'n tijd erop zat, was het buiten droog. Dus ben ik snel ingestapt om naar huis te rijden. Maar nog voordat ik helemaal van de afrit van het werk gereden was, had ik al een enorme plens water tegen m'n kruis. De enorme regenval van 10 minuten eerder had forse plassen achtergelaten waarvan een deel geschept werd door de voetgaten.

Op de terugweg kwam ik weer langs het Wokrestaurant. Morgen zal ik vermoedelijk weer wat beter kunnen fietsen want ik rook aan de andere kant van de weg voor de verandering geen hete olie en gewokt vlees e.d. maar warm asfalt.

Verder moest ik nog de stad in voor een boodschap. Op een gegeven moment kom ik bij een verkeerslicht in de vorm van een Y-splitsing. Ik wilde rechtsaf en reed netjes op de fietsstrook. Een aantal auto's ging naar links, een aantal ging naar rechts. Een busje die achter wat auto's reed die linksaf wilden, had bij z'n eigen actie om rechtsaf te slaan maar weinig geduld en besloot verder naar rechts te gaan om zo net een halve seconde eerder achter de auto voor hem naar rechts te kunnen draaien. Alleen sneed hij mij daarbij behoorlijk de pas af. Erg onvriendelijk. Toen ik hem even later voorbij reed stak ik m'n vuist op. Een bekend gebaar van armpjes in de lucht was z'n reactie. Leuk.... maar houd de volgende keer gewoon je eigen rijbaan aan, daar heb ik (of een ander) veel meer aan.

Geen opmerkingen: