zaterdag 12 augustus 2006

Veel aandacht

Het is vakantie dus maak ik veel minder kilometers dan normaal. Dat betekent ook dat ik minder belevenissen met m'n Versatile kan opschrijven. Maar helemaal stil staat de Versatile nog niet gelukkig want de boodschappen moeten ook gedaan worden. Bijna elke keer dat ik de fiets bij de supermarkt neerzet krijg ik wel commentaar (positief commentaar gelukkig).

Zojuist ben ik ook even snel naar de winkel geweest. Ik zet m'n Versatile neer en ga de supermarkt in. Even later kom ik buiten met het winkelwagentje. Ik ga naar m'n Versatile, zet hem van het alarm af, klap hem open en laad hem in. Ik sluit de klep, zet hem weer op het alarm en wil weglopen om het winkelwagentje terug te brengen. Ik sta oog in oog met een man die opmerkt dat er toch wel heel wat ruimte in die fiets zit. Ik bevestig dat en zeg dat er bijna een winkelwagentje aan boodschappen in past. Vervolgens breng ik het winkelwagentje terug.

Terug bij m'n Versatile staan nu 2 mannen. De éne vraagt me hoe hard dat ding nou gaat. Ik geef het standaard antwoord 'ligt eraan hoe hard je trapt'. De man kijkt even bedenkelijk en stelt z'n vraag deze keer nauwkeuriger. Ik geef hem nu een serieus antwoord. Ineens staan er nog 2 mannen bij. Vol aandacht kijken ze naar de fiets. 'Waarvoor is dat?' De man wijst naar de accu-indicatoren. Ik wijs hem op de accu's die voor de verlichting en richtingaanwijzers zijn. 'En worden die rijdend opgeladen?' Ik moet hem nee verkopen. 'Maar er zitten toch genoeg bewegende delen in die fiets?' Daar heeft hij natuurlijk helemaal gelijk in. Ik wijs hem op de enkelzijdige ophanging die het inbouwen van een dynamo toch wat lastiger maakt. Goed, aan de ketting zou natuurlijk kunnen. Dat lijkt me overigens echt wel wat; een dynamo in de Versatile.
Ook komt de vraag hoe duur hij nou is. Ze gokken dat het wel heel wat zal zijn maar zodra ik zeg dat het een kleine auto kost, kijken ze toch even ongelovig. Zodra ze merken dat ik het meen, zijn ze benieuwd waarom het nou zo duur is. Tja, dat antwoord kan vrij vlot gegeven worden. Nederlands product wat ook met Nederlandse manuren gemaakt is met enorm veel handwerk. Verder geen grote markt en dus ook geen grote aantallen die geproduceerd worden. Dat was antwoord was voldoende om het ze in te laten zien dat de prijs toch niet even uit de lucht gegrepen is. De eerste man merkt de LEDjes in de neus op, een ander vraagt me 'Dat zal wel warm zijn hè? in de zomer'. Die gedachte heb ik rechtgetrokken. Inmiddels kan ik goed uit ervaring spreken. De Versatile is niet noemenswaardig warmer. Bij een flinke zomerzon kan hij zelfs koeler zijn door de beschutting. Één van de mannen zit in een rolstoel. Ik krijg de indruk dat de mannen bij elkaar horen. Één man noemt een term van een mechanisch ding wat ik mogelijk wel toe zou kunnen passen in m'n fiets, net zoals bij rolstoelen. Hij wijst hierbij naar het wiel van de rolstoel. Het ding wat hij noemt, komt me niet bekend voor dus vraag ik hem wat het is. Hij heeft het over elektrische ondersteuning waarbij de kracht 10x zo groot wordt als de kracht die de berijder uitoefent. Ik zeg hem met een knipoog dat ik niet wil weten hoe hard de fiets dan gaat rijden. Tot slot vraagt de man nog of de fiets goed bevalt. Over die vraag hoef ik niet lang na te denken; het bevalt me uitstekend!

Ik neem afscheid want ik heb ijs in de fiets liggen die thuis de diepvries in moet.

Geen opmerkingen: