donderdag 17 augustus 2006

Nog een PET-fles-conversie en aanspraak door iemand met kennis

Vanmorgen heb ik nog een tweede PET-fles onder handen genomen en omgetoverd in een reparatiespullenhouder. Voor beide wielkasten heb ik nu dus zo'n houder. De ene bevat grotendeels spul om banden te plakken, de ander bevat gereedschap voor zwaarder werk. Stukje ketting, powerlinks, fietsmultitool en nog wat dingetjes.

Ik had geen powerlinks meer liggen dus ben ik even naar de fietsenmaker hier in Stadshagen geweest. In het rek had hij wel schakels hangen maar die waren voor normale fietskettingen en ook wel voor 'versnellingskettingen' maar dan de versie waarbij je de kettingzijdelings moet buigen om de schakel dicht te krijgen. Dat is niet handig omdat in de Versatile niet veel ruimte is om te werken. Vandaar dat ik liever van die 'schuifschakels' wilde hebben. Het was even lastig om duidelijk te maken dat ik zowel een 5/6/7/8-versie én een 9-speed versie wilde hebben. De ellende is dat ik niet weet welke ketting in m'n fiets zit. Tempelman kon het me ook niet vertellen, het schijnt wat te verschillen per Versatile. Ik zou de boel open kunnen trekken om te zien wat erop ligt maar daar heb ik niet zoveel trek in. Zo'n powerlinkje weegt en kost niet zoveel dus gewoon beide maten gekocht.

Toen ik bij de fietsenmaker m'n fiets opende, kwam een man op me af: "Is dat nou een Versatile?" Zo'n gerichte vraag heb ik nog nooit gehad. De man wist me te melden dat hij in het verleden al eens gelezen had over de ontwikkelingen. Hij wilde graag m'n fiets bekijken; daar maakte ik geen probleem van.

Ik ben bezig wat spullen bij elkaar te verzamelen voor een tocht die ik komend weekend ga rijden. Vrijdag van Zwolle naar Emmen en dan door naar Barger Compascuum. Zondagmorgen van Barger Compascuum naar Hengelo. Daarbij zal ik 28 kilometer Duitsland 'meepikken'. Tot slot moet ik terug van Hengelo naar Zwolle. Ik weet nog niet of ik dat zondagavond of maandagochtend ga doen, dat zie ik nog wel. Ik wil proberen dat zondagavond nog te doen.

7 opmerkingen:

Anoniem zei

Hoi Wilfred,

Ter info, een 9 speed ketting is ca. 6,8 mm breed over de pennen gemeten. 8 speed ketting idem gemeten ca. 7,1 mm. SRAM Power-Link en de KMC imitatie hiervan hebben beide een "schuifsluiting". De KMC versie gaat nog makkelijker open en dicht dan die van SRAM. Schuifsluitschakels: 9 speed = goudkleur, 8 speed = zilverkleur, 7 speed = zwart.

Als nuttige vulling voor de PET-flessen kan ik je een kwart rol wc-papier aanbevelen (kokertje eruit dan ie makkelijker plat). Dat is handig als je de vrije natuur nodgedwongen als openbaar toilet moet gebruiken. Nergens zo fris als daar (althans voor je bezoek).

Na dit advies durf ik m'n naam er niet meer bij te zetten.

B.B. te Z.

WFvN zei

Wat betreft de goudkleurige en zilverkleurge powerlinks, ik ken het verschil. Ik hoop uiteraard geen gebroken ketting te krijgen. Mocht het wel gebeuren dan heb ik in ieder geval íets bij me. In ieder geval dus powerlinks voor beide breedtes derailleurketting maar ook een stukje ketting van 9x
Mocht ik 8x in m'n fiets hebben zitten dan zal die 9x er wel tussen passen maar mogelijk een beetje gammel zitten. Zolang het maar als thuiskomer werkt. Maar dat extra stukje ketting gebruiken zou betekenen dat zo'n 'smalle' schakel kaduuk moet zijn. Zolang de brede schakels kapot zijn, is een powerlinkje genoeg en die heb ik dus in beide breedtes.

Wat betreft die toiletrol: die ligt er al een jaar in. In een chineesbakje overigens samen met een klein zakje silicagelkorrels. Want net wat je zegt: het kán enorm handig zijn. Tot dusver heb ik het nog niet nodig gehad (natuur wel als openbaar toilet overigens maar dat kon staande worden afgehandeld; een beetje slingeren en schudden is dan genoeg om de boel droog te krijgen ;-) )

Anoniem zei

Mooi woord, petflesconversie. Ik vind het een goed idee want op die plek worden je spulletjes tenminste niet zo snel gevonden als je je fiets ergens parkeert. Maar ik vroeg me af of dat klittenband niet snel losgaat, die aanlsuiting van een rond op een plat vlak lijkt me niet echt ideaal. Is een bidonhoudertje niet handiger?

Anoniem zei

Goedemorgen Wilfred,

Bij deze een berichtje uut Drenthe,
Ik heb zelf Versatile 019 en ben erg tevreden over deze fiets op een ding na, ik mis een hoofdsteun.
Omdat ik nogal achterover zit krijgt mijn hoofd geen steun met nekklachten tot gevolg.
Ik moest dus een hoofdsteun bedenken die gemakkelijk te monteren en te maken is zonder de bestaande stoelframe te moeten veranderen.
IK heb nu een hoofdsteun gemaakt (prototype) ik heb deze gemonteerd op de stoel en ik moet zeggen dat dit ZEER comfortabel rijdt.
Ook mijn snelheid is toegenomen doordat ik mijn hoofd en schouders helemaal kan ontlasten tijdens het rijden. Ik ga nu nog experimenteren met verschillende soorten schuimrubber, omdat je de trilling van de fiets nog enigzins door de hoofdsteun verneemt.
Ik ben trouwens ook benieuwd of je nog steeds tevreden bent over je banden (marathon racers).
Mijn snelheid met monte carlo's is ongeveer 35+ km.
vriendelijke groeten kars

Anoniem zei

Hoi Wilfred,

N.a.v. een vraag op je Blog even een verzoek: Mogen we je Blog even als Quest-forum misbruiken? Ik hoop dat je me vergeeft dat ik die vrijheid alvast neem.

@ Dirk-Jan, Quest147:

De voorkant van de wielkast is vlak. Daar kan je de fles over de hele lengte van het cilindrische deel met klittenband vastzetten. Als je ca. 4 - 5 cm van het conische deel aan de fles laat zitten dan volgt dit mooi de ronding van de body, dus kan je hiermee de fles bovenaan tegen de body klitten. Overigens is het in de Quest slecht toegangkelijk. Dus alleen handig voor spullen die je wel bij je moet hebben maar bijna nooit nodig hebt. De flessen zijn alleen zichtbaar en bereikbaar door de voetgaten als je de Quest half op z'n zijkant legt.

Groeten Bert - Q 166 - Bom.

WFvN zei

Hoi Kars,

De Racers bevallen me nog steeds uitstekend. Als jij nu al 35 km/h rijdt, denk ik dat je met de Racers zelfs 38 op de teller moet kunnen toveren.
Ik heb tot dusver maar één lek gehad. Inmiddels heb ik 2263 kilometer gereden met de Racers.
Meestal rijd ik met vrij lage druk; zeg 3 a 4 bar. Dit weekend heb ik een grote afstand gereden en daarom de banden op 6 bar gezet. Dat merk je direct aan comfort; dat wordt dan minder op klinkerwegen. Maar met 4 bar vind ik ze nog steeds aangenaam rijden (sneller dus dan MC's)

Wat betreft de hoofdsteun: meningen verschillen. M'n vrouw stelt haar hoofdsteun op haar Hurricane enorm op prijs en maakt er dus ook gebruik van. Ik heb een hoofdsteun op m'n Fujin die ik alleen gebruik bij verkeerslichten als ik stil sta. Als ik het Questdekje op m'n Versatile heb zitten, kan ik die ook gebruiken als hoofdsteun maar ook dat doe ik niet. Ik heb totaal geen problemen met m'n nek (gelukkig).

Wel ben ik benieuwd naar je constructie. Wellicht kan je een zelfbouwiten aanmaken op http://www.ligfiets.net/zelfbouwer
Er zijn altijd wel mensen die je idee ook willen toepassen of het willen gebruiken om zelf iets vergelijkbaars in elkaar te frutsen.

Anoniem zei

@Bert: bedankt voor de tip en @Wilfred: bedankt voor het misbruiken van je blog :-)