maandag 14 augustus 2006

Probeerseltje: spoiler

Met regen is het dakje héérlijk op één ding na. Water wat op de kap valt, spat omhoog en komt alsnog in je gezicht terecht. Met forse regen is dat best een grote hoeveelheid.

In de hoop dat ik de luchtstroom wat aan kan passen zodat het opspattende water over de fiets gestuurd wordt, ben ik aan het knutselen geslagen. Het is vrij eenvoudig geworden. Een PVC-pijp van een centimeter of 8 diameter heb ik afgezaagd op 38,5 cm lengte. Vervolgens heb ik uit de lengterichting een strook gehaald van een centimeter of 4 breed. Daarin heb ik 2 gaten geboord aan de uiteindes.

De stangen van het dakje heb ik door de gaten gestoken en vervolgens met tie-wraps heb ik de spoiler vast gezet. Eenvoudig maar _zo is net gebleken_ niet doeltreffend. Tenminste, niet op de plek zoals te zien is op de foto. Ik wil hem nog wat verder naar achteren schuiven om te zien of dat wellicht wel effect heeft.



[edit]
Okee, die spoiler wordt echt helemaal niks ben ik bang. Ik heb hem verder naar achteren geschoven (richting het ruitje dus) maar dan belemmert hij het zicht veel teveel; niet veilig dus. Ik heb hem weer gedemonteerd.

Wellicht toch maar wachten tot Flevobike alsnog met het ruitje op de markt komt of dat ik er zelf 1 produceer. Ik zie nog wel even. Tot die tijd doe ik gewoon het dekje op de fiets en draag ik weer een pet (onder het dakje). Tja, of ik moet ineens een nieuwe ingeving krijgen.

4 opmerkingen:

Anoniem zei

Wilfred,

ik denk dat de spoiler ook in plexi-doorschijnend materiaal moet gemaakt worden zodat we er door kunnen kijken. Ik heb ook in een hoosbui gereden en het plexi-glas was aan de onderkant even nat als aan de bovenkant. Het opspattende water moet dus worden tegengehouden. Ik denk aan een groot stuk plexi met aan beide kanten 2 gaten in, waar een elastiek doorgaat die bv. met twee haakjes achter de zijstijlen pikt (zoals een bagagedrager achteraan op een fiets).

Groetjes, Bruno.

Anoniem zei

Hoi Wilfred,

Harm Tempelman heeft een Versatile dakje op zijn Limmit. Hiervan heeft hij het ruitje aangepast. Het ziet er niet zo mooi uit (mogelijk ook een probeersel) maar is misschien wel effecief. Wellicht kan zijn oplossing, als het werkt, voor jou een inspiratiebron zijn.

Groeten, Bert - Q 166 - Bom.

WFvN zei

@Bruno:
Doorschijnend zal het vast wel wat verbeteren maar niet veel vermoed ik. Ik heb een gebogen spoiler gebruikt voor 1) stevigheid en 2) 'soepelere' afbuiging van de lucht. Door die bolling zal het zicht door een doorzichtige spoiler net zo goed nagenoeg niets zijn. Ik denk dat een stuk stof gespannen tussen de 2 bevestigingspunten op de kap en het gat in de kap meer effect zal hebben als de druppels niet weer kunnen opspatten maar afgevoerd worden door de stof. (schiet me nu net tebinnen)

@Bert:
Ik zou dat eens moeten bekijken want ik heb het nog niet gezien. Een ruitje rondom het hoofdgat monteren is minder ingrijpend en zou volgens Flevobike goed moeten werken. Maar ik denk dat ik eerst m'n eigen oplossing met stukje doek ook eens ga proberen. Gewoon een stukje zwart gaas spannen.

Ik denk trouwens dat ik toch nog een tweede PET-fles-houder ga monteren. De kabel die in de weg zit voor de linker wielkast, ga ik gewoon omleggen tot in de hoek, dan moet het gewoon goed kunnen.

Anoniem zei

Hoi Wilfred, dat van die stof spannen tussen de nokjes en het hoofdgat, zodat het water minder makkelijk opspat zat ik ook al te bedenken na het lezen van je probeerselen. Ik denk dat missschien horregaas heel goed kan werken, en dan zo'n halve centimeter boven je stroomlijn, de druppels slaan daar dan (als de theorie klopt) doorheen, worden afgeremd, te traag en te klein om nog terug te spatten en glijden verder met de rijwind van je fiets naar achteren en opzij. Groet, Reinier (nu nog een "natte" FAW, na november een Mango, met dak)