dinsdag 22 augustus 2006

Luistervinken

Vanavond zijn we met ons gezin uit eten gegaan bij de Griek.
Vrij vanzelf sprekend zit je daar niet alleen. Aan een tafel naast onze tafel kwam een gezin zitten van een 5-tal personen. Hoewel het niet netjes is, zat ik op een gegeven moment toch te luistervinken toen ik hoorde dat het ging over de 2 ligfietsen (onze Versatiles) die voor het restaurant stonden en waar we uitzicht op hadden.

De vooroordelen vlogen over tafel. Te laag, niet goed zichtbaar waren toch wel de voornaamste 'beschuldigingen'. Ik heb er verder niet op gereageerd. We zijn na afrekenen gewoon naar buiten gegaan om plaats te nemen in die lage, slecht zichtbare fietsen.

Toch wonderbaarlijk dat er veel mensen die beweren dat ze je bijna niet zien terwijl je toch vrachten aandacht krijgt als je met een velomobiel de weg op gaat. Ik kan niet helemaal volgen hoe mensen je niet zien terwijl toch enorm veel ogen met verrekte veel aandacht op je gericht zijn.
Ik snap het eigenlijk wel..... vooroordelen.... Ik neem het commentaar dan ook met een korrel zout.

2 opmerkingen:

Hans zei

Hoi WIlfred,
Laatst had ik een misschien wel nuttig gesprek over het "niet gezien worden" van een Versatile. Om dezelfde reden die jij al noemde zei ik dat dit niet letterlijk waar kàn zijn. Het probleem (dat er kennelijk echt wel is) is waarschijnlijk dat het brein van de waarnemer door gebrek aan ervaring moeite heeft met het interpreteren van wat wordt waargenomen. Die moeite uit zich, zoals wel vaker, in irritatie.
Mijn gesprekspartner vond dit wel een overtuigende zienswijze (om maar eens een passend woord te gebruiken).
Groeten, Hans.

WFvN zei

Hoewel dit ongeveer op dezelfde lijn zit als de verklaring aan de hand van zo'n psychologische test waarbij in een filmpje een bal wordt overgegooid waarbij de kijker moet tellen hoe vaak. Intussen loopt er ook een gorilla door beeld die door de kijker niet wordt opgemerkt.
Een gorilla verwacht je niet in het plaatje maar een gorilla is toch iets wat iedereen wel kent. Bij een velomobiel ligt dat een beetje anders. Gezien de énorme vracht ogen die op m'n fiets gericht zijn geloof ik echt dat zeker 90% van de mensen die beweren me níet te zien, me toch gezien hebben (meestal is het ook ik zag je BIJNA niet.... toch is bijna genoeg om wél te zien). Dat gemopper kan denk ik héél mooi verklaard worden met wat jij aandraagt. Ik vind dat nog een stuk aannemelijker dan dat aap-verhaal.