donderdag 1 mei 2008

Truus

Een jaar geleden heb ik in Vriezenveen bij de Fietsgigant een stel nieuwe fietsschoenen gehaald. Het betrof 3x hetzelfde paar, dezelfde als waarvan ik al één paar had. De schoenen waren fors afgeprijsd: slechts 30 euro per paar.

Onlangs heb ik het 2e van de 3 paar in gebruik genomen dus had ik nog één paar nieuw in de doos liggen.
Omdat ik nu 2 weken vakantie heb en dus niet fiets voor het werk, wilde ik er wel graag even op uit. Dus heb ik een nuttig retourtje Vriezenveen gereden om nog een stel nieuwe schoenen te halen.

Het is vandaag hemelsvaartdag dus perfect om te 'dauwtrappen'. Ik was bang dat het stervensdruk met fietsers zou zijn maar dat viel gelukkig mee.
Vanmorgen ben ik om een uur of 9 vertrokken maar niet alleen. Ik werd vergezeld door Truus die met zuignapje tegen de linker zijflap gekleefd zat. Truus is de vriendelijke dame die mij (vanuit m'n PDA met GPS) de weg vertelt.
Ik ben flink aan het stoeien gegaan met de mogelijkheden van het apparaat.
Hoewel de iGo-software niet perfect is voor de fiets, is het wel héérlijk rijden met zo'n Truus aan boord. Geen gesodemieter meer met zoeken naar ANWB-paddestoelen en -borden. Ook geen gezoek op kaarten maar gewoon luisteren naar de instructies en het schermpje een beetje in de gaten houden.

Voordat ik vertrokken ben, heb ik wat voorwerk gedaan. Ik heb een track uitgestippeld en wilde dat eerst wel eens proberen (met Oziexplorer). De ingebouwde engelstalige 'Hank' (mannenstem) was wat overijverig met het aanduiden van de route maar wat instellingen wijzigen en dat werd beter. Maar ik heb het idee dat ik 'verborgen waypoints' moet aanmaken om Hank alleen z'n smoel open te laten trekken wanneer er iets belangrijks te gebeuren staat (bij niet-verborgen waypoints). Maar dat moet ik nog proberen.
Helaas heb ik nog binnen Zwolle Hank aan de kant geschoven want na het missen van een waypoint was hij het spoor bijster. Hij wilde maar niet accepteren dat ik een paar meter afgesneden heb ten opzichte van de ingeplande route. Dus ben ik overgestapt op Truus.

Feilloos ben ik in Vriezenveen aangekomen.

Teruggaande werd ik door Truus in een andere richting gestuurd dan waarlangs ik gekomen was. Maar ook hier geen problemen, zonder te hoeven zoeken ben ik thuis geraakt. Goed, één ding is niet goed gegaan: bij vertrek reed ik de verkeerde kant het fietspad op. Vermoedelijk omdat ik nog niet genoeg meters gereden had om de juiste rijrichting van mij te bepalen. Maar goed, na enkele meters verzocht Truus mij om te keren op een plek waar dat mogelijk was.

Onderweg op de terugweg heb ik Truus nog even flink zitten pesten want tussen Dalfsen en Zwolle ben ik van de Hessenweg afgegaan richting de Vistrap. Daar ben ik overheen gereden (tot groot vermaak van de aanwezige mensen). Helaas had Truus daar geen kaartmateriaal van en was dus even het spoor bijster. Maar gelukkig na een paar tientallen meters had ze weer een nieuw spoor te pakken en wist me dus netjes naar huis te sturen.

106 kilometer gereden met een niet bijster hoog gemiddelde. Zal wel te maken hebben met m'n slechte nachtrust. Ik ben elke 2 uur wakker geweest, dat is niet bevorderlijk voor een goede nachtrust.
Maar goed, de laatste kilometers gingen 'langzaam' met 20 km/h maar voor fietsbegrippen nog altijd redelijk vlot. Over velomobielbegrippen ga ik het maar niet hebben.

Geen opmerkingen: