zaterdag 18 augustus 2007

Wie wat bewaart.....

Je kent het gezegde wel: "Wie wat bewaart, die heeft wat."
Dat is dus met enige regelmaat ook op mij van toepassing.

Toen ik gisteren de bodemplaat opendraaide om de nieuwe kogelkopjes te monteren, kwam mij een gebroken rubber ring tegemoet. Ik had al eens gelezen op een weblog dat een andere Versatilerijder een gebroken ring had op een kettingeleiderwieltje. Dus ik bekijk de 2 kettingrollen en jawel, 2 ontbrekende ringen. De ringen zorgen voor wat demping omdat de ketting dan over de rubbers rolt in plaats van over het kunststof van de geleiderwieltjes. Zodra de ringen weg zijn maakt de aandrijving wat meer geluid. De laatste tijd meende ik al wat meer geluid uit de bodem te horen komen. Dat klopte dus wel.

Ik meen dat het Martijn of Johannes was die destijds schreef over de gebroken ring. Ook had hij gemeld dat hij te horen had gekregen dat het geluid langzaam minder zou worden als de wieltjes wat ingesleten raakten van de ketting. Ik kan me er wat bij voorstellen want zoiets was ook bij de Alleweder het geval.
Ik meende uit zijn verhaal op te maken dat hij geen nieuwe rubber ringen kon krijgen.
Ik rijd toch het liefst zo stil mogelijk en wil dus toch graag een ring eromheen hebben zitten.

Omdat ik het scharnierpunt van de achterbrug iets teveel speling vond hebben (Gerrit heeft er ook naar gekeken maar hij vond dat niet niet zodanig veel dat het nodig was om de achterbrug open te schroeven om het euvel te verhelpen), heb ik de achterbrug open gedraaid. Ik had eerder al eens de tip van Gerrit gehad hoe ik de achterbrug beter open en dicht kon krijgen. Ik heb dat toegepast maar daarvoor moest wel weer de bodemplaat onder de fiets weg. Geen probleem wat mij betreft.

Gedurende het hele proces heb ik de fiets op z'n kant gelegd waarbij de klep opengeslagen was zodat ik ook gemakkelijk in de fiets kon knutselen. Ik heb in het verleden al eens de kettinggeleiderwieltjes een klein beetje verplaatst om de aandrijflijn iets beter te maken dus had ik al ervaring met het verwijderen van de wieltjes.
Maar goed, ik heb vandaag dus ook weer de wieltjes gedemonteerd, daarvoor moet je onder de zitting een moer en bout losdraaien die onder de 2 metalen buizen op de bodem zitten.
Eenmaal de wieltjes uit de fiets gehaald, kon ik de nieuwe ringen monteren. Welke ringen? Ik ben dol op fietscomputers van Sigma. We hebben hier thuis 4 fietsen waarvan er 3 zijn uitgerust met een Sigma BC1600. Bij die laatste worden meerdere maten rubber ringen geleverd waarmee je het fietscomputervoetje en de sensor aan het frame kan monteren. De grootste ring heb ik tot dusver nooit gebruikt maar wél bewaard. Blijkt dat die ring nagenoeg even dik is en nagenoeg even groot; hij is een klein tikkeltje kleiner dan de gebroken ring die ik in de Versatile gevonden heb. Maar de ringen pasten perfect om de wieltjes. Dus de aandrijving is nu ook weer een stuk stiller.

1 opmerking:

Johannes Hulshof zei

Dag Wilfred,

Bedankt voor de tip over de ringetjes. Ik bewaar ook wel eens wat, maar kan het nooit vinden als ik het nodig heb.
Gerrit zei dat het geluid van de kettinggeleidewieltjes-zonder-ring na 2000 km wel over was, de grapjas. Het geluid is wel anders geworden, maar niet echt stil. Dus ik denk dat ik er binnenkort ook maar eens mee aan de slag ga.

Groeten Johannes