dinsdag 21 augustus 2007

Stuurstangversteller

Vandaag ben ik op pad gegaan om wat spullen te halen om mijn stuurstangen traploos te kunnen verstellen. Met alleen een stuurstang met daaraan 2 kogelkopjes kan je alleen verstellen door 1 kogelkopje een hele slag te draaien. Daarbij heb je al vrij snel dat je meer dan 2 mm verschil in sporing krijgt. Omdat de nieuwe kogelkopjes spelingsvrij zijn, is het best zinnig om de sporing helemaal nauwkeurig af te stellen.

Allereerst ben ik naar metaalhandel Bus gegaan. Daar heb ik eerst gevraagd naar zo'n nieuw type kogelkopje maar dan met linksdraaiende draad. Die hadden ze niet. Vervolgens heb ik gevraagd naar een lange moer met aan weerszijden verschillende schroefdraad (links/rechts) Dat hadden ze alleen in verzinkt (tenminste.....); ik heb liever RVS. Ze verwezen me door naar een ander bedrijf die het vast zou hebben en ook de gewenste kogelkopjes.

Ik ben naar die andere zaak gegaan. Bleek dat ze daar maar één soort kogelkopjes hadden; het type wat ik eerst onder m'n Versatile had zitten (terwijl Bus ook nog een versie heeft met lagers). Een lange moer met 2 soorten schroefdraad hadden ze ook niet; wel verlengde moeren maar dan alleen met rechtsdraaiende draad.

Daarom ben ik weer terug gegaan naar Bus om daar zo'n verlengde moer met 2 soorten schroefdraad te halen. Bleek dat ze die dus niet hebben maar ook alleen echt een verlengde moer met alleen rechtsdraaiende schroefdraad.

Vervolgens ben ik doorgereden naar de stad. Daar kwam ik langs ijzerhandel Van Rossum. Helaas moesten ze me daar ook 'nee' verkopen.

Dus ben ik doorgereden naar 'botenzaak' Huisman. Daar heb ik 2 wantspanners gehaald welke op zeilboten worden gebruikt om de stagen op te spannen. Ik had deze ook in een zelfbouwproject van Frans Grotepass gezien.
Met 2 van die spanners kan ik van rechtse draad naar linkse draad komen en vervolgens ook weer (met de tweede spanner) terug van links naar rechts.

Thuis heb ik ze gemonteerd onder m'n Versatile:

De onderste wantspanner is er alleen voor om de draad van rechts naar links te krijgen, de bovenste wantspanner gebruik ik om de sporing in te stellen.

Nadeel van dit systeem is dat 1 volle slag van de wantspanner gelijk staat aan 2 volledige slagen van een kogelkopje. Hoewel het dus traploos is, is het niet nauwkeurig te noemen. Het was dan ook even flink zoeken voodat ik in de buurt zat van gelijkspoor; al heel snel draai je van forse uitspoor naar flinke toespoor of omgekeerd. Maar eenmaal op de juiste plek kan je door het wantspanner een paar graden te verdraaien toch vrij goed de sporing helemaal recht stellen.
Ik heb overigens expres wel een héél klein beetje toespoor ingesteld.

2 opmerkingen:

Bert zei

Hoi Wilfred,

Dat heb je weer snel voor elkaar.

Een alternatief voor de 2e spanner is een stukje linkse draad aan de stuurstang met rechtse draad laten lassen.

OT 1:
Ik zie hier staan, "U kunt HTML-tags gebruiken, zoals b, i, a" ( < en > weggelaten )
- Betekent dit dat er clickable linken in de reacties geplaatst kunnen woren?
- Zo ja, zijn tekstlinken ook mogelijk?
- Zijn plaatjes ook mogelijk?

OT 2:
Is de datering van je blog van slag? De laatste 4 bijdragen (ook die van vandaag) zijn gedateerd op 'maandag 20 augustus 2007'.

Groeten, Bert B.

WFvN zei

Ha Bert,

Het lijkt er inderdaad op dat Blogger een beetje van slag is. Ik heb de laatste dagen wel veel geplaatst maar dat laatste bericht is toch echt van vandaag. Ga ik even bijwerken voor zover ik het nog weet ;)

Wat betreft de linkse en rechtse draad, Frans Grotepass heeft mijn bericht op de ligfietslijst gelezen en mij gemailed. Hij was me nog niet vergeten. Volgende week kan ik een setje van hem verwachten; een setje wat nog veel mooier werkt dan wat ik nu heb.

Wat betreft html, ik weet het niet.
Proberen:
linkje naar ligfiets.net
En nog een mooi plaatje?.... dat lijkt niet te lukken.