vrijdag 17 augustus 2007

Kogelkopjes gehaald

Ik heb vandaag met Velomobiel.nl gebeld om te vragen of ze de nieuwe 'kogelkopjes' ook in 8mm op voorraad hebben. Dat was het geval. Ook heb ik het nog een keer gehad over het retro-reflecterende zwarte plastic. Dat hadden ze nog niet. Ik zei dat ik het materiaal een keer in één keer zou ophalen als ze alles in huis hadden.

Een paar minuten later gaat de telefoon. Velomobiel.nl belde. Het retro-reflecterende plastic was wel bij het stickerbedrijf op voorraad, het stickerbedrijf waar Velomobiel.nl het plastic vandaan haalt. Theo zei dat hij het even later op zou halen. Ik heb toen gezegd dat ik naar Dronten zou gaan om het op te halen.

Ik ben dus naar Dronten vertrokken. Eerst ben ik nog even bij Tempelman geweest om een klein beetje kit te halen want de beschadiging aan de linker wielkast had wat uitstekende stukjes Twintex. Gerrit heeft er even wat kit op gesmeerd dus dat ziet er wat netter uit.

Vervolgens ben ik naar Velomobiel.nl gereden. Alleen Allert was er aan het werk. Theo was nog weg om het folie op te halen. Na een paar minuten kwam hij aanrijden.
Hij pakte de kogelkopjes bij elkaar en gaf een tip. De 6mm kogelkopjes draaien mooi soepel maar de 8mm versie niet. Ymte had er wel mee gereden maar na enige tijd heeft hij toch besloten om er wat aan te doen want het stuurde te zwaar. Om dat probleem met die 8mm kogelkopjes op te lossen kan je gewoon met een boormachine het ene gedeelte van het kogelkopje in de boorkop klemmen en dan de boormachine laten draaien om zo het kogelkopje wat 'in te slijten'.

Met 4 stuks 6mm en 4 stuks 8mm en het retro-reflecterende folie ben ik naar huis gegaan.
Thuis heb ik de Versatile op z'n kant gelegd en heb ik de middelste bodemplaat losgeschroefd. Ineens zag ik dat ik te weinig kogelkopjes heb meegenomen. Bij de Alleweder had ik er genoeg gehad maar bij de Versatile niet blijkbaar. De middelste stuurstangen hebben elk 2 kogelkopjes van 8mm in plaats van 1 zoals bij de Alleweder. Verder heeft de Versatile ook bij de stuurhendels nog eens in totaal 4 kogelkopjes van 6mm maar daarvoor heb ik bewust geen nieuwe kogelkopjes gehaald; die hebben toch weinig te lijden en hebben verder ook geen invloed op de sporing.

De 8mm kogelkopjes heb ik volgens instructie ingeklemd in een accuboormachine. Theo zei dat het ongeveer een minuutje moest maar in ieder geval niet tot ze warm werden.
Het eerste kogelkopje ging na 20 seconden al voelbaar lichter draaien. Met de hand kon ik hem nu ook goed draaien, net als de 6mm kogelkopjes. Dus volgende erin. Die ging niet na 20 seconden soepel draaien maar leek zelfs even zwaarder te gaan draaien maar even later toch weer wat losser. Maar niet zo los als de eerste. Verder voelde ik hem wat warm worden dus ben ik gestopt. De derde ging wel weer vlot en draaide al heel snel lekker soepel. De 4e ging weer minder vlot zoals de 2e.
Eenmaal allemaal onder handen genomen pakte ik ze op om mee te nemen naar de Versatile. Maar die dingen waren bloedheet! De warmteontwikkeling vindt vanbinnen plaats dus blijkbaar was het vanbinnen erg heet geworden maar dat was aan de buitenkant absoluut niet voelbaar.

Het monteren van de kogelkopjes gaat niet gemakkelijk. Maar het meest lastig was nog wel het verwijderen van 1 oude kogelkopje midden onder de fiets. Ik moest echt vol kracht zetten om hem los te draaien en dat totdat hij bijna helemaal uit de bodem van de fiets gedraaid was, pas de laatste paar slagen ging hij wat soepeler.
Voor de veiligheid heb ik trouwens wel de voorste en de achterste bodemplaten verwijderd omdat ik anders niet bij de moer kon komen waar de kogelkopjes ingedraaid zitten. Maar het leek erop dat die moeren vastgelijmd/gekit/gelast zitten want ik heb wel een steeksleutel om de moeren gedaan tijdens het losschroeven maar de moeren bewogen verder niet.

Bij het losdraaien van 1 kogelkopje van een stuurstang had ik forse problemen. Ik heb uiteindelijk een hele grote en een kleine waterpomptang gebruikt om die los te kunnen krijgen van de stuurstang.

De rest van het monteren ging redelijk vlot.

Maar ik zal dus nog een keer naar Dronten moeten gaan om nog 2 kogelkopjes van 8mm te halen. Morgen en anders komende week maar eens doen Dan kan ik de fiets ook weer netjes afstellen zodat hij goed spoort.

Maar het eerste resultaat is dat er minder speling zit op de voorwielen. Ik voelde iets meer speling dan ik prettig vind voor de ingreep. Ook was het opmerkelijk dat ik de laatste tijd wat vaker last had van banden die tegen de wielkasten schuurden terwijl bij een goede afstelling die Marathon Racers nèt in de wielkasten passen. Ik had de indruk dat de banden zowel vooraan als achteraan de wielkasten schuurden op sommige momenten; voor mij een teken dat er speling is.

Ook zou de fiets stiller worden met de nieuwe kogelkopjes. Ik ben razend benieuwd of dat bij de Versatile ook het geval is. Ik kan het me niet helemaal voorstellen want ik heb niet de indruk dat ik de kogelkopjes hoor rammelen. Maar goed, een testrit heb ik nog niet gemaakt dus dat resultaat moet ik ook nog horen. Ik ben benieuwd.

Ik ben overigens niet ontevreden over het aantal kilometers dat ik met de oude kogelkopjes gedaan heb. Met de Alleweder heb ik ongeveer 5000 kilometer gereden met de kogelkopjes, bij de Versatile heb ik er iets meer dan 16000 kilometer mee gereden; ruim het 3-voudige dus.

Geen opmerkingen: