maandag 20 augustus 2007

Toch twijfels over de sporing

Ik heb de sporing gemeten toen de Versatile leeg was. Bij sommige velomobielen maakt dat (nagenoeg) niets uit maar bij sommige velomobielen wel.

Ik heb vanmiddag na monteren van de laatste nieuwe kogelkopjes dus wel de sporing gecontroleerd maar m'n rijsnelheid was niet wat ik gewend ben. Dit kan uiteraard ook door m'n conditie komen maar als je aan de stuurinrichting hebt gefrummeld bestaat de kans natuurlijk ook dat daar wat verkeerd zit.

Ik heb daarom opnieuw de sporing gecontroleerd.
Gezien het zwaartepunt van het menselijk lichaam zich ergens in de onderste helft van de romp bevindt, kan een stel zakken zand goed dienst doen als 'surrogaatpiloot'. Ik heb 3 zaken van 25 kg op de zitting gelegd waarbij het zwaartepunt van de zakken zand aardig overeen moet komen met die van mezelf als ik in de fiets zit.
Ik ben zelf wel zwaarder dan 75 kg maar het komt in ieder geval aardig in de buurt van m'n gewicht.

Toen ik vervolgens de sporing ging opmeten leek het erop dat ik toch een millimeter uitspoor had in plaats van de eerder gemeten millimeter toespoor. Ik heb daarom het rechter stuurstangetje 1 slag langer gemaakt en weer gemeten. Nu zit ik met die zakken zand in m'n fiets wel op een licht toespoor. Wellicht dat een paar kg extra van mij het toespoor nog wat meer ongedaan maakt en ook als ik wat meer bagage in de staart heb liggen.

Maar voor de zekerheid ga ik vragen of iemand het even wil checken als ik er zelf in zit.

7 opmerkingen:

Anoniem zei

Hoi Wilfred,

ik heb mijn fiets op dezelfde manier uitgelijnd. Ook 3.5 zandzakken in de fiets gelegd.
Ik ben namenlijk 87 kilo. Ik kwam op een uitspoor van 7mm. Vandaar dat mijn banden (marathon racers) zo snel waren versleten. Ik heb op mijn fiets nu een kogelkopje met links draad gemonteerd, ik kan de sporing zonder demontage verstellen.

Groeten Kars

WFvN zei

Ik heb net je weblog nog eens doorgeneusd en ben het bericht tegengekomen.

Ik begrijp dat je die kogelkopjes gewoon kan kopen in linkse en rechtse variant. Maar hoe zit het dan met de draadstang? Die moet dan een linkse en rechts draad hebben ofzo? Ene kant links en andere kant rechts? Of heb je het op een andere manier gedaan? Ik wil ook wel graag nog mooiere sporing hebben.

De kogelkopjes die ik gebruik zijn denk ik ook wel met linker draad te krijgen; ik zie op alle kogelkopjes bij het 'moergedeelte' een R erin gedrukt staan, zal wel van 'rechtse draad' zijn.

Maar goed, hoe zit dat dus met het die draadstang?

Anoniem zei

Een draadstang met links draad kun je bij de gamma kopen. Het is een zogenaamde waslijnspanner. Ze zijn per 2 stuks verpakt.
Je zaagt het oogje eraf en je houdt een draadstangetje over van ong. 4 cm. Dit is voldoende. Als je er niet uitkomt hoor ik het wel.
gr. K

Bert zei

"Maar voor de zekerheid ga ik vragen of iemand het even wil checken als ik er zelf in zit."

Hoi Wilfred,

Heb je daar al iemand voor? Zo niet dan wil ik best even helpen.

Kom in dat geval maar even langs als je sporingmeetbeugel in je fiets past. Anders kom ik wel bij jou. Ik heb zelf niet zo'n ding.

Groeten, Bert B.

WFvN zei

@Kars:
Waslijnspanner dus? Bedoel je dit?
http://nl.wikipedia.org/wiki/Spanschroef
Maar dan snap ik het nog niet. Goed, je hebt dan een linksdraaiend stukje draadstang. Koop er nog een linksdraaiende kogelkop bij en je bent een stap verder. Maar laat je dan dat enorme 'rechthoekige' ding er gewoon aan zitten? Ik zou liever een langwerpige moer zien ofzo met aan weerszijden de 2 soorten schroefdraad.

@Bert:
Ik heb hier nog wat boodschappen voor Paulus liggen die ik nog bij hem moet langs brengen. Ik wil hem dan even lief aan kijken. Maar mocht hij geen tijd hebben, dan wil ik graag van je diensten gebruik maken.
En ja, m'n richtbok past uitstekend in m'n Versatile ;-)

Bert zei

Hoi Wilfred,

Wellicht reeds bij jou bekend, maar bij dezen 2 linkjes.

Peter de Rond, aanpassing rechter stuurstang Quest 69:

http://home.wanadoo.nl/p.de.rond/Aanpassingstuurstang.htm

Frans Grotepass, uitlijning van driewieler:

http://www.ligfiets.net/zelfbouwer/project.php?project_nr=239

Groeten, Bert B.

WFvN zei

Ha Bert,

De website van Peter de Rond ken ik wel maar was ik vergeten. Frans Grotepas heb ik al eens via mail gesprokenen gevraagd of hij mij zo'n setje kon maken. Daar is het helaas nog nooit van gekomen wegens omstandigheden en vermoedelijk omdat het (bij ons beiden) op het vergeetplankje terecht is gekomen.
Zijn zelfbouwproject kende ik echter niet!
Ik denk dat ik vandaag maar eens even bij Huisman langs ga (aan de Buitenkant) om daar zo'n mooie, lange RVS draadspanner te halen (ik meen die te herkennen van de diverse stagen op een zeilboot)
Bij Bus Handelsmij zal ik dan eens moeten vragen of ze 'mijn' kogelkopjes ook in linksdraaiende draad hebben.

Dank je voor de linkjes.