maandag 11 juli 2005

Warm weer en Achterlicht

Gisteren zijn we met de fiets op visite gegaan. Enkele reis 22 kilometer.
Ik heb m'n Versatile genomen. Om de rit samen te vatten in één woord: WARM
Ik had niet veel anders verwacht, maar zonder te proberen weet je het ook niet.

Wat nog meer warm was, was het BM achterlicht.
Het achterlichtje is bedoeld voor 12V en heeft inwendig een condensator o.i.d. om nog enige tijd licht te geven als de fiets stil staat. Het achterlichtje heeft maar 2 LEDs.
Ik vind dit een prachtig lampje voor op een normale fiets met dynamo maar op de Versatile met accu vind ik het minder geschikt.
Redenen:
  • Duur voor de toepassing op een Versatile
  • Standlicht heeft geen functie omdat je met een accu rijdt waardoor het licht toch blijft branden als je stil staat
  • Ik heb inmiddels begrepen dat hij toch een aantal keren problemen heeft opgeleverd bij andere Versatiles (in ieder geval bij Versatile006 maar ook bij andere V's); een aantal heeft de geest gegeven
  • Hij wordt warm. Warmte betekent verloren energie

Op Versatile006 heb ik zelf een nieuw achterlicht gemaakt. Deze kost minder, heeft géén standlicht, wordt níet warm, heeft een lager verbruik terwijl het aantal LEDs 4x zo groot is. Ik kan dus weer aan het knutselen. BM achterlicht eraf, zelfgebakken achterlicht erop.

2 opmerkingen:

allewedertje zei

Wilfred, heb je al eens bekeken hoe ingewikkeld of (on)praktisch het gaat om de kap te verwijderen en zeg maar "cabrio" te rijden ? Ik weet dat Flevobike in het begin fotoos op hun website had staan, maar die zijn verwijderd. Is het nog steeds een optie om zonder te rijden of is dat praktisch niet haalbaar (mss dat bevestiging van de kap in de weg zit of zo ....) ?

WFvN zei

Kap verwijderen stelt in wezen niets voor.
De knuststof kap zit op 2 buizen (van het scharnierende deel) geschoven.
De kap zit vast met 2 schroefjes. Dus die 2 schroefjes eruit draaien en dan de kap eraf schuiven.

Het enige waar je mogelijk wel mee zit is met de fietscomputer die aan de klep zit. Die moet een andere plek krijgen óf gewoon een stekker in het snoer zetten en dan dus zonder kap maar ook zonder fietscomputer rijden.