maandag 11 juli 2005

Dakje Versatile en meer

Vandaag ben ik naar Dronten gereden met de Versatile. Gisteren heb ik 2x 22 kilometer gereden. De Versatile vertoonde wat vreemd gedrag in bochten met de achterkant; die voelde niet stabiel aan. Thuis heb ik de fiets maar eens bekeken aan de achterkant en vergeleken met Versatile 006.
Versatile 021 kon ik veel meer met de staart heen-en-weer bewegen dan Versatile 006. Ik legde m'n vingers op de overgang tussen de afdekplaat en de achterbrug terwijl ik de staart wat heen-en-weer bewoog. Ik voelde duidelijk de afdekplaat en achterbrug langs elkaar bewegen. Ik vreesde het ergste (achteraf gelukkig onterecht)
Omdat ik achter een 18 tands blad heb in plaats van de standaard 16 tands, heeft men een aan passing moeten maken aan de achterbrug waarbij 1 boutje is komen te vervallen die de afdekplaat en de achterbrug aan elkaar houdt. Dit zou geen problemen mogen opleveren zo was me verteld. Maar op die plek voelde ik de speling. Dom genoeg heb ik niet verder gecontroleerd dan op die éne plek. Maar goed, mijn bange vermoeden was dus dat de achterbrug wezenlijk wat kracht kwijt was door ontbreken van het boutje.
Voor de zekerheid heb ik Flevobike gebeld; zij kennen de fiets, zij zullen een aardig idee hebben wat wel/niet kan met een fiets. Ze konden het zich moeilijk voorstellen en wilden het dus graag zelf zien. Vandaar dat ik naar Dronten ben gegaan.

Gelukkig viel het allemaal mee. De heren Vrielink inspecteerden de achterbrug, constateerden het probleem en vonden direct de oorzaak: niet het boutje wat ontbrak maar de overige boutjes die niet helemaal strak genoeg aangedraaid waren. Torxsleutel erbij, boutjes aandraaien en de achterbrug voelde heerlijk solide aan zoals het zou moeten. Problem solved, ik tevreden.

Bij Flevobike heb ik ook het genoegen gehad om in een bronskleurige Versatile te rijden waarop het dakje gemonteerd was.

Eerst heb ik gereden met alleen het dakje erop (met ruit in het dakje), toen nog een stuk met het dakje maar ook een extra ruitje op de klep.

In beide gevallen had ik het idee dat het koeler is dan gewoon met zeiltje. De wind lijkt wat mooier 'in' de fiets te waaien met het dakje erop. Ik had anders verwacht; ik had verwacht dat het warmer was. Wellicht dat dat bij stilstaan ook het geval is maar goed, een fiets is om te fietsen en niet om stil mee te staan.

Ik zal vast vragen krijgen over 'wanneer?', 'hoe duur?', 'welk materiaal?' en 'foto's?'
Helaas had ik m'n toestel niet mee. Foto's ontbreken dus. Sowiezo is het nog niet helemaal definitief voor zover ik begrepen heb. Er wordt nog een beetje getwijfeld over of het dakje wel/niet opvouwbaar moet worden. Wat ik kan inschatten is dat het een 'hard' dakje wordt. Zacht/opvouwbaar betekent lastiger te construeren en dus duurder. Gezien m'n eigen (korte) rij-ervaring met dit prototype dakje, denk ik dat ik persoonlijk redelijk wat keren met dakje zou rijden. Wellicht niet op dagen dat de kans op neerslag max 30% is maar verder wel. Het dakje geeft immers niet de indruk bloedheet te zijn. Ook belemmert hij het zicht (nagenoeg) niet.
Ik had het dakje al besteld.... en blijf nog steeds bij die beslissing. Ik denk dat het dakje een echte aanrader is. Er schijnt ook flink vraag te zijn naar het dakje.

Tot slot heb ik het 3e prototype van de nieuwe 2-wielige-onderhoudsarme-ligfiets (Greenmachine?) mogen bewonderen voor zover hij in elkaar zat. Wat ik zag was een hoofdframebuis, achtervork met weggewerkte Rohloff (vergelijkbaar met de Versatile), wiel met BigApple erop en een spanzitting op het frame.
Wat ik zag, zag er goed uit. Het aluminium frame met ingewerkte ketting heeft een rondere vorm dan de achterbrug van de Versatile. Ik ben benieuwd wat het totaalplaatje gaat worden, waneer hij in productie gaat en wat het gaat kosten. Op zich ben ik niet echt geïnteresseerd in die fiets maar ik ben wel altijd benieuwd naar 'nieuwe' en vernieuwende dingen. Ik denk dat Flevobike met deze fiets toch echt weer wat fraais op de markt gaat brengen.

Geen opmerkingen: