Vandaag in totaal 48 kilometer gefietst samen met Marrianne. Beiden hebben we gereden in onze Versatile.
De elektronica heb ik dus wat langer kunnen testen.
Gezien het licht was heb ik licht gevoerd in de 'spaarstand'. Ik heb nog niet eens een halve accu leeggereden terwijl Marrianne met beide voorlichten aan (halogeen) 1 compleet volle accu en een gedeeltelijk lege accu heeft leeggereden.
Tenminste.... het is maar wat je leeg noemt. De Versatile van Marrianne kon niet zoveel meer met de resterende capaciteit in de accu's terwijl mijn accu-indicatoren (geijkt op het gebruik in de fiets) aangaven dat de ene accu nog half vol zat en de ander nog voor een kwart. Met de 'leeggereden' accu's kan mijn Versatile zich nog een flinke tijd vermaken. Bij de Versatile van Marrianne gaat het achterlicht uit wegens instortende spanning door de halogeen voorlichten terwijl bij mijn Versatile zowel de voorlichten als het achterlicht nog een flinke tijd fatsoenlijk kunnen branden.
De positie van de indicatordoos is goed. Ik kan de knoppen makkelijk bedienen en heb goed zicht op de indicatoren. Af-en-toe tijdens het rijden even de indicatoren inschakelen om de gesteldheid van de accu's te bekijken gaat gemakkelijk.
Één ding van de elektronica ben ik nog niet over uit. Ik wil nog eens een keer goed kijken in het donker of de dimstand niet nog een tikkeltje 'dimmer' kan. Op 150 mA in plaats van 250 mA branden de LEDs ook nog steeds vrij goed. Wellicht goed genoeg om nog een duidelijk lichtbeeld op de straat te werpen. Mocht dat zo zijn dan ga ik waarschijnlijk 2 weerstanden vervangen door andere waardes om meer 'dim' te creëren.
Momenteel kan de voorverlichting zo'n 10 a 12 uur branden op één accu-lading. Dat kan omhoog gekrikt worden naar het dubbele indien de dimstand nog zuiniger gemaakt kan worden.
Ik zie nog wel. Eerst maar eens een tijdje in het donker rijden met dimstand om te zien of het voldoende licht is of mogelijk meer dan nodig.
zaterdag 23 juli 2005
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten