Maar goed, het was al wat donker dus heb ik de Luxeon LED aangedaan zodat ze wat meer zicht op de weg hadden. Voor mij was dat direct een mooie gelegenheid om m'n fiets met Luxeon LED eens op afstand te zien rijden. Één ding is zeer duidelijk: zo'n 3W Luxeon zie je niet over het hoofd. Sterker nog: de hoeveelheid licht komt aardig in de buurt bij verblindend; op 50 meter afstand is het licht al erg fel te noemen als je er recht in kijkt. Dat vraagt dus om meer knutwelwerk: een dimmerstand.
Ter vergelijk heeft m'n vrouw de 6W halogeen Sigma Mirage op haar fiets aangedaan. Die geeft ook een flinke bonk licht. De Luxeon valt echter beduidend meer op.
De terugreis liet een aardig verschil zien in hoeveelheid licht. De 2 soorten licht zijn slecht te vergelijken; het blauw-witte licht van de Luxeon en het geel-witte licht van de Sigma. Wat wel duidelijk is, is dat verkeersborden met de Luxeon veel feller in het donker overkomen dan met de Sigma. Achterreflectoren lijken beter het halogeenlicht te weerkaatsen. Witte voorreflectors zie je weer beter met de Luxeon.
Vandaag heb ik een 2e Luxeon ontvangen welke ook in de neus gemonteerd is.
Ik heb de volgende klusjes nog in de planning:
- Dimmerstand voor beide Luxeons
- Accu-indicatoren voor beide accu's
- Schakelaar waarmee ik tussen de 2 accu's kan wisselen tijdens het rijden
- Nieuw achterlicht
De vakantie is aangebroken dus heb ik een flinke vracht vrije tijd om dat voor elkaar te maken.
Ook nog in de planning maar mogelijk niet binnenkort: een remlichtfunctie in het achterlicht bouwen. Het schema heb ik al wel klaar maar moet de mechanische uitvoering nog bedenken.
2 opmerkingen:
Wilfred schreef:
"Ik heb de volgende klusjes nog in de planning:"
Kun je daar geen totaal lijstje van maken, met daarachter bijv. gedaan, in uitvoering etc.
Succes
Geen gek idee.
Ik heb in het rechter gedeelte een To-do-list en een Done-list aangebracht.
Zoiets?
Een reactie posten