woensdag 2 juli 2008

Wieltje gelicht en gebroken boutjes

In verband met de veelvuldig gebroken boutjes waarmee ik te maken heb in de achterbrug van m'n Versatile, ben ik vanmorgen naar de metaalhandel gegaan om een setje linkse boortjes te halen met aan de achterkant linksdraaiend schroefdraad om afgebroken boutjes te kunnen verwijderen.

Op de terugweg heb ik bij een bochtje naar rechts (dezelfde waar ik vorige week 'kennis' heb gemaakt met een spookrijdende fietser) het stoepje aan de rechterkant meegepikt. M'n fiets kiepte resoluut naar links. Ik zag in gedachten 2 dingen voor me:
1) Ik zou de stoep rammen waar ik opaf reed
2) Ik zou volledig omslaan als ik naar rechts zou sturen om de stoep te ontwijken.

Maar gelukkig, die bocht moet ik noodgedwongen met lage snelheid nemen omdat ik anders niet fatsoenlijk de bocht om kan komen (moet ik alleen geen stoepje raken). Bijremmen was voldoende om me toch nog ruim voor het stoepje tot stilstand te laten komen en het rechter wieltje weer op de grond te zetten.

Ochja, wat ik ook nog wilde doen is m'n stoeltje weer bijspannen. Ik heb de indruk dat hij lichtelijk naar links afloopt als gevolg van (mogelijk) aan de linkerkant minder gespannen dan aan de rechterkant (ik heb het over het klittenband aan de voorkant van de stoel; niet aan de zijkanten want die hebben daar geen invloed op).
Ik zit namelijk wat links in de fiets en dus niet in het midden. Het gebeurt ook vrij vaak dat ik het grootlicht aandruk met m'n been.
Gelukkig is dat een klusje van niks.

Ochja, en vanmorgen heb ik met m'n Fujin nog een chauffeur van de Wezo de stuipen op het lijf gejaagd. In mijn woonwijk reed ik op een recht stuk asfalt. Uit een zijstraat van rechts met inritconstructie (doorlopende stoep) kwam het busje rijden. Hij wilde rechtsaf slaan. En waar kijken wij naartoe als wij een weg oprijden? Klaarblijkelijk alleen naar rechts. Ik heb hem in de tientallen meters geen moment naar links zien kijken, ook niet nog even op het laatste moment dat hij de weg op wilde draaien. Hij had z'n raam open. Ik brulde even een 'Hééé!' Dit had veel effect want direct ging hij in de ankers.

3 opmerkingen:

Mick zei

Ja ik geloof ook dat je als ligger zijnde gewoon niet te veel op je mondje gevallen moet zijn...
Laat men míj dan maar zien als "die onbehouden amsterdammer", maar soms is zelfs 'n reflecterend 'pech onderweg-hemd'kennelijk nog onvoldoende: Die gasten moet je dan maar even wakkerschreeuwen!
En mag ik daarbij de heren dorpelingen die elkaar 'al zóóóó'n tijd niet meer gezien hebben' dan wellicht ff interumperen?!!!

Mick zei

Is het niet mogelijk de schroefdraad uit de achterbrug te boren en van (waarschijlijk) m6 naar m8 te tappen?
Dat scheelt 'n slok op 'n borrel in incasatievermogen!

WFvN zei

Nee, helaas zit er niet genoeg 'vlees' aan de achterbrug.
Moet ik trouwens wel bij zeggen dat de huidige M6-boutjes in een busje vastdraaien. Dit busje zit weer (met eigenschroefdraad aan de buitenkant) in de 'bak' van de achterbrug.

Waarom ze niet direct M8 gebruikt hebben? M6 zou stevig genoeg moeten zijn lijkt me maar de gebruikte Torx-boutjes zijn helaas van een slechte serie, zo lijkt het.